23948sdkhjf

Banedanmark gennemfører 79 projekter på 84 timer

Henover Kristi Himmelfarts-weekenden er der massiv gang i jernbaneprojekter på Sjælland
Rejsende med tog på Sjælland skal væbne sig med tålmodighed i Kristi Himmelfartsferien i næste uge. For her vil DSB’s tog være erstattet af busser på strækningen mellem Roskilde og Odense, når Banedanmark går i gang med i alt 79 fornyelses- og vedligeholdelsesprojekter på jernbanen for at sikre en fortsat rettidighed og stabil drift på det statslige jernbanenet.

Det er broer, spor og stationer på strækningen Roskilde til Odense, der skal ses efter i sømmene.

Samtidig udnytter Banedanmark perioden til at udføre omkring 40 vedligeholdelsesopgaver rundt omkring på Sjælland – blandt andet udskiftning af 810 meter skinner ved Fjenneslev samt udbedring af en række skinnefejl.

På Odense Station og Marslev stationer udskiftes 15 sporskifter; på Langeskov skubbes en stitunnel ind under sporet, og på Viby Sjælland og Borup stationer sker der udskiftning af belægning på flere perroner.

”Fornyelses- og vedligeholdelsesprojekterne på hovedstrækningen i Kristi Himmelfart er nøje planlagt, samlet og koordineret, så vi samler så mange nødvendige arbejder som muligt, når vi er nødt til at genere trafikken ved i perioder enten at lukke helt eller reducere i togtrafikken. Vi laver hele 79 projekter på 84 timer, inden vi åbner for trafikken igen søndag formiddag”, siger Steen Neuchs Vedel, der er direktør for Anlæg i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

To broer rives ned

Et andet af arbejderne foregår ved Kværkeby ved Ringsted, hvor Banedanmark opgraderer Bedstedvejbroen, der krydser jernbanen.

Den gamle bro rives ned, og Banedanmark er allerede i gang med at opføre en ny bro ved Kværkeby øst for den gamle bro. Der skal under den nye bro være plads til yderligere to spor til den kommende højhastighedsbane mellem København og Ringsted over Køge.

”For at have så kort en anlægsperiode som muligt bygger vi en ny ved siden af den eksisterende Bedstedvejbro. Borgerne må desværre væbne sig med tålmodighed, da vi ikke kan åbne den nye bro for trafik lige efter, at den gamle bro er fjernet. Vores entreprenør skal blandt andet ramme spuns tæt på den nye bro samt klargøre den for trafik, hvor den gamle vej ligger, og derfor kan den ikke åbnes med det samme,” siger Richardt Brixen, der er projektchef i Banedanmark.

Startskud til fornyelse

Arbejderne hen over Kristi Himmelfart er samtidig startskuddet på en omfattende sporfornyelse mellem Odense og Nyborg, der slutter den 7. august.

Den omfattende sporfornyelse er en fremtidssikring af sporet og består blandt andet i at udskifte 17 km skinner, udskiftning af sveller over en strækning på 30 km, 55 km ballastrens og i alt 31 sporskifter.

Et lignende fornyelsesprojekt blev gennemført på Vestfyn i 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156