23948sdkhjf

Kloakgaranti har sparet 25 forbrugere flere tusind kroner

Danske Kloakmestres Garantiordning har de seneste seks år sikret 25 forbrugere imod store ekstraregninger, og i øjeblikket er endnu en kunde ved at få hjælp af ordningen
Snart viser kalenderen forår, og dermed starter højsæsonen for kloak- og rørlægningsarbejde. Danske Kloakmestre forventer stor travlhed i branchen på grund af udvidelsen af klimatilpasningsordningen, stigende nedbørsmængder og det fornyede håndværkerfradrag.

Interesseorganisationen Danske Kloakmestre opfordrer forbrugerne til at vælge en kloakmester, der er dækket af en garantiordning.

”Der er meget travlt i branchen i disse år, særligt på grund af klimatilpasningsarbejde, og derfor går vi nu ud og opfordrer forbrugerne til sikre sig selv mod fejl og konkurser ved at vælge en kloakmester, som er dækket af en garantiordning,” siger formanden for Danske Kloakmestre, Henning Lübcke, i en pressemeddelelse.

Andelshaveforeningen Tjørnebjerg i Ballerup ved København ved om nogen, hvad garantien kan betyde.

Foreningen stod pludselig med store problemer midt i et omfattende kloakeringsprojekt, da kloakmesteren gik konkurs.

Foreningens haver skulle kloakeres, og der skulle etableres et nyt vandledningsnet for at efterleve EU’s vandrammeplan. Kloakmesteren havde ikke lavet de lovpligtige tegninger over det udførte arbejde, og det var ikke meldt færdigt til kommunen.

Tilbage stod 37 af haveforeningens medlemmer, som havde betalt regningen for det arbejde, der var udført i deres have, men ingen af haveejerne kunne dokumentere over for myndighederne, hvad der var lavet. Kloakmesteren var som sunket i jorden, mens medlemmerne stod med udsigt til at skulle betale mere for at få færdiggjort og godkendt det arbejde, som allerede var betalt.

”Efter meget research fandt jeg ud af, at der var en kloakgaranti. Jeg ringede derfor til formanden for Danske Kloakmestre og fik at vide, at den konkursramte kloakmester var medlem af Danske Kloakmestre. Derfor kunne Danske Kloakmestre hjælpe alle de 37 haveejere, hvor arbejdet ikke var færdigt,” forklarer Susan Mai Andresen, næstformand i A/H Tjørnebjerg.

Skal efterleve plan

To autoriserede kloakmestre fra Danske Kloakmestre færdiggjorde arbejdet hos alle de haveejere, som var dækket af Garantiordningen, fordi haveejerne havde faktura og bevis på betaling. Danske Kloakmestre lavede TV-inspektion af kloakledningerne, tegninger over kloakledningerne i haverne og færdigmeldte arbejdet til kommunen.

I enkelte haver var arbejdet ikke udført korrekt. Her viste TV-inspektionen, at kloakledningen lå forkert og ikke kunne godkendes. Også i de haver dækkede garantiordningen, og arbejdet blev lavet om.

”Haveejerne var så glade og lykkelige over, at Danske Kloakmestre kunne hjælpe dem uden yderligere udgifter for haveejerne. Formålet med kloakeringen var, at efterleve EU’s vandrammeplan, og derfor var det vigtigt, at vi kunne dokumentere arbejdet, så haveejerne kunne undgå eventuelle sanktioner i 2016”, forklarer Susan Mai Andresen.

Fejlbehæftet arbejde

Stina Kristensen fra Store Heddinge var også ude for, at kloakmesteren gik konkurs og efterlod fejlbehæftet arbejde. Kloakmesteren skulle forbinde husets ledninger med en skelbrønd i stedet for septiktanken på grunden efter et påbud fra kommunen.

”Da jeg skulle vælge en kloakmester til at udføre opgaven, sikrede jeg mig, at han var medlem af Danske Kloakmestre på grund af tidligere dårlige erfaringer. Jeg kontaktede Danske Kloakmestre, da firmaet ikke ville gøre arbejdet færdigt. Danske Kloakmestre lagde pres på firmaet for at få dem til at gøre deres arbejde færdigt. Det gjorde de, men efter kort tid begyndte toiletterne at stoppe til,” forklarer Stina Kristensen.

Hun kontaktede kloakfirmaet igen og fandt denne gang ud af, at firmaet var gået konkurs.

”Jeg kontaktede Danske Kloakmestre igen, og så overtog de sagen. Når man betaler det samme uanset, om kloakmesteren er dækket af garanti eller ej, kan man lige så vælge en, der er dækket af en garantiordning. Så undgår man at betale dobbelt, hvis der er fejl, eller firmaet går konkurs,” siger Stine Kristensen.

brahe
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129