Arbejdsgivere skruer op for ambitionerne
Organisationen Dansk Håndværk vil løfte det danske håndværk til et nyt niveau, hvor ordentlighed og det at gøre sig umage er nøgleord hele vejen igennem kæden
"Vi skal vi gøre det tydeligt, at netop de virksomheder, der er medlem af Dansk Håndværk, står for det gode håndværk", siger direktør Morten Frihagen.
Organisationen vil være med til at løfte det danske håndværk til en nyt niveau, hvor ordentlighed og det at gøre sig umage er nøgleord hele vejen igennem kæden:
”Ligesom vi som organisation skal sætte en tydelig streg under de nøglebegreber, skal vi gøre det tydeligt, at netop de virksomheder, der er medlem af Dansk Håndværk, står for det gode håndværk. Altså arbejde, hvor man leverer kvalitet, udfører arbejdet med ordentlighed og hele vejen igennem gør sig umage, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen om den nye plan, som medlemmerne præsenteres for i dag, som en del af Håndværkets Dag.
Tre kerneområder
Planen er en del af den nye strategi, der skal være grundstenen for arbejdsgiverforeningen frem mod 2021. Den bygger på tre kerneområder:
• Dansk Håndværk vil skabe tillid og tryghed i omverdenen for at genskabe stoltheden og respekten omkring det danske håndværk. Det skal styrke medlemmernes konkurrenceevne og sikre den fornødne kvalificerede arbejdskraft i fremtiden.
• Dansk Håndværk vil være noget for de virksomheder, der vil have ordnede forhold, og som ønsker at være en del af et fællesskab, der er drevet af et ønske om nærhed, ordentlighed og faglighed.
• Et medlemskab af organisationen skal være et bevidst tilvalg, der er baseret på, at Dansk Håndværk skiller sig positivt ud fra andre muligheder gennem fordele, der skaber værdi for netop de små og mellemstore virksomheder.
Stolthed og kvalitet
At gøre sig umage er grundlaget for hele processen:
”Stolthed om håndværket og kvalitet i resultatet opstår jo kun, hvis man hele vejen gennem forløbet gør sig umage. Det er en betingelse for vores medlemsvirksomheder, når de arbejder for kunderne. Og det er en betingelse for at blive medlem af Dansk Håndværk - ellers bliver de ganske enkelt ikke optaget. Og på samme måde, skal vi som organisation naturligvis gøre os umage, når vi servicerer landets dygtigste håndværksmestre”, forklarer Morten Frihagen.
Han lægger ikke skjul på, at der med planen skrues et hak yderligere op for kravene, for at kunne blive medlem af arbejdsgiverforeningen. Der er i forvejen er håndfast procedure, hvor nye medlemmer skal godkendes, før de kan blive medlem, og i den indgår virksomhedens "ordentlighed" også. Både som virksomhed i forhold til ansatte og som leverandør i forhold til kunder.
Når medlemmerne har fået præsenteret den nye strategiplan på Håndværket Dag, vil det betyde, at arbejdsgiverforeningen får et stramt fokus på at hjælpe virksomhederne på de områder, der har med deres kerneforretning at gøre:
”Det betyder også, at virksomheder altid involveres når der skal tilbydes nye medlemsydelser, så vi sikrer, at det er de rigtige tilbud, der udvikles. Vi skal gøre os umage for at levere nøjagtigt det, medlemmerne har brug for”, forklarer direktøren.
Strategiplanen indeholder også meget konkrete veje til, hvordan organisationen skal nå målene. Både i form af konkret indhold og den tidsmæssige udvikling, organisationen skal gennemgå over de kommende fem år.
Arbejdsgiverforeningens arrangement afholdes i år på Hotel Comwell i Køge.