DEBAT: Motorveje gør Danmark rigere og mere sammenhængende
Forskere, der mener at motorveje ikke i sig selv bidrager til regional vækst og udvikling, tager fej. Det mener Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen
Borgerne og erhvervslivet ude omkring i landet ved af erfaring, at motorveje binder landet sammen til gavn for pendlere og virksomhedernes godstransport. Motorveje sikrer investeringer, jobskabelse og regional udvikling.
Dertil kommer, at motorveje forebygger en truende afvikling og yderligere centralisering. Eksempelvis er motorvejene til Hirtshals, Herning og Esbjerg store successer, der har bidraget afgørende til vækst og jobskabelse. Det samme bliver tilfældet for Silkeborgmotorvejen, Kalundborgmotorvejen, Holstebromotorvejen, Femern-forbindelsen og Frederikssundsmotorvejen. Og for den jyske parallelmotorvej, ”Hærvejsmotorvejen”, der vil fremtidssikre kapaciteten i den jyske transportkorridor samt sikre mere udvikling længere mod vest.
Motorveje gør det ikke alene. Vi skal i hele landet have den IT-mæssige og den finansielle infrastruktur på plads sammen med uddannelser og lokal foretagsomhed. I hæren lærte jeg, at hvis der er uoverensstemmelse mellem kortet (teori) og terrænet (virkeligheden), så bør man altid vælge terrænet. Dette kloge princip kunne mange forskere og såkaldte eksperter med fordel lægge sig på sinde.
Hvis vi fulgte forskernes teoretiske tankegang, så ville vores land knække totalt over og blive skævvredet endnu mere i de kommende årtier. Det er godt for os alle, at Danmark har et stærkt lokomotiv i form af en fremadstormende hovedstad. Men vi politikere skal sørge har for, at vi får alle vognene med på det danske tog.
Det gør vi blandt andet ved fremover at lave en langsigtet og helhedsorienteret planlægning for investeringer i den afgørende trafikale infrastruktur, herunder med hensyn til anlæggelse og udbygning af motorveje samt målrettede opgraderinger af øvrige statsveje.