BOGANMELDELSE: Led din chef og få succes
Bogen ”At lede opad - få succes med din chef” inspirerer til nyt indhold i mellemlederrollen og falder på et tørt sted i ledelseslitteraturen. Men den fremstår som en lang række brudstykker, der tilsammen ikke giver nogen højere mening
Det er sådan set spændende nok, men det bliver for banalt og serveres i form af alt for mange brudstykker af historier, der ikke følges op på. Derfor ender bogen som et ”wake up call”, der ikke leverer de anvisninger eller svar, læseren kan forvente.
Som regel handler ledelsesbøger om, hvordan men leder nedad eller til siden. Meget få berører emnet at lede eller påvirke opad. Nogle vil mene, at det er vrøvl at tale om at lede opad. Og hvis du forstår ledelse i klassisk forstand, det vil sige for eksempel i form af at fordele ressourcer og sætte en retning, er det nok også korrekt.
Men Annette Bengtsson definerer ledelse bredere og inkluderer aspekter som at påvirke og gøre sin indflydelse gældende. Hvordan kan du få din chef til at se godt ud? Hvad ved du, som din chef burde vide? Din feedback til din chef og måden, du omgås din chef på, er afgørende for, hvor godt han eller hun kan gøre sit job. Det er en vigtig erkendelse for en mellemleder.
Don’t be nice, be helpful
Det engelske udtryk opsummerer meget godt den stillingtagen, Annette Bengtsson ønsker at vi skal have til at lede opad, og er et af hendes yndlingscitater. Når man har en chef, er man tilbøjelig til at pakke tingene ind, men pointen er, at man gør mere skade end gavn. Vær ærlig, sig tingene direkte og på en god måde. Så vil du blive belønnet med et godt forhold til din chef, hvor han eller hun føler, at du er en vigtig kilde til feedback og inspiration og vil sandsynligvis begynde at efterspørge dine bidrag mere proaktivt.
Kapitler med kvalitetsforskel
Du bør læse bogen som en håndbog, hvor du kan lade dig inspirere af de mange personlige historier og hoppe over de passager, hvor indholdet bliver for banalt i forhold til opremsning af gammel teori.
Især de små anekdoter er rigtig god læsning, og hvert kapitel afsluttes med en række reflekterende spørgsmål, som du bør tage dig tid til at summe over.
Desværre skæmmes bogen af en række fejl. Blandt andet er en hel side med en historie, som udspillede sig med forfatterens egen chef, blevet gentaget. Det ødelægger ikke i sig selv hele bogen, men det forstærker helhedsindtrykket at et værk, der ikke er tilstrækkeligt gennemarbejdet og mangler korrektur.
Hjælp til pressede ledere
Uanset skønhedsfejl og lidt småkedelig opremsning indeholder bogen rigtig mange gode ting. Den kan få dig til at reflektere over din rolle, på en måde du sjældent har tid til, og giver dig inspiration til, hvordan du kan udvikle dine evner til at lede opad. Brug den som et opslagsværk og forvent ikke en større sammenhæng ved at læse den fra ende til anden.
Annette Klausen Bengtsson: At lede opad - få succes med din chef, Djøf Forlag, 242 sider, 249 kroner. Er udkommet.
Bøger til anmeldelse kan sendes til Deloitte Silkeborg, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg, att: Tobias Baldrian Madsen, eller tmadsen@deloitte.dk, hvis det er en e-bog