23948sdkhjf

Fælles regler for vejstriber i Norden er på vej

Et to-årigt forsøg med vejstriber i Nordsjælland og i Sverige skal skabe et fælles nordisk certificeringssystem
Et nyt nordisk certificeringssystem af vejstriber er under udarbejdelse mellem Norge, Sverige og Danmark.

Det nye certificeringssystem oprettes mellem de tre skandinaviske lande som et alternativ til en europæisk CE-mærkning, som det ikke lykkedes at skabe opbakning til.

Det er Vejdirektoratet, der står bag projektet i Danmark, mens Rambøll har ansvaret for målinger og drift af de i alt 32 felter, som er lagt på Nordre Strandvej ved Aalsgaarde i Nordsjælland.

”Forsøget løber i to år, og vi har både et testfelt her i Danmark og et i Sverige, som bliver testet i hårdere klima til pigdæk. De første prøver udtog vi to uger efter felterne blev lagt i begyndelsen af november, og de næste prøver tages efter henholdsvis et og to år. Felterne skal blandt andet opfylde tekniske krav og krav til refleksion og til friktion”, siger Trond Cato, seniorrådgiver i Rambøll.

Danske virksomheder deltager

I alt 20 virksomheder fra 10 forskellige lande har lagt 81 felter ud. Felterne består af seks langsgående striber på tværs af vejbanen, så nogle felterne udsættes derfor for mere slitage end andre.

Tre danskejede virksomheder deltog oprindeligt i projektet: LKF Materials A/S, Promax Industries A/S og Guide-Lines.

Promax Industries A/S har to felter med i forsøget, mens Guide-Lines A/S siden er udgået, fordi virksomheden er gået konkurs. LKF Materials er siden kommet under Geveko Markings, og er den virksomhed på det danske marked, der har flest felter på teststrækningen.

”Vi har i alt ni felter i Nordsjælland, hvor man vil teste materialerenes funktionelle levetid, retroreflektion, altså stribernes synlighed i mørke samt friktion, synlighed i dagslys og luminans. På Langeland mellem Rudkøbing og Spodsbjerg tester vi også nogle vejstriber for Vejdirektoratet. Det er en grøn termoplast, der er appliceret parallelt med den eksisterende hvide kantlinje i hver side af vejen, hvor vi tester kontrasten mellem den hvide og grønne linje samt den grønne linjes retroreflektion i mørke og dagslys. Denne grønne termoplast tester vi også i Nordsjælland”, Jesper Galsgaard, produktansvarlig hos Geveko Markings.

Fair konkurrence på markedet

Materialerne, der bruges i vejstriberne skal fremover godkendes af Vejdirektoratet, og har blandt andet til formål at fremme fair konkurrence på markedet, for at fremme udviklingen af nye og bedre materialer samt for at kunne garantere at myndighederne, i det her tilfælde Vejdirektoratet, at de får de materialer, de betaler for.

Tilbage i 2012 vandt Guide-Lines A/S udbuddet ’Samlet Vedligehold 2013’ med 20,8 mio. kroner mod Dansk Vejmarkeringskonsortiums bud på 32,1 mio. kroner.

Hos Vejdirektoratet afviser man, at forsøget i Danmark har noget at gøre med, at Guide-Lines skulle have brugt en ringere kvalitet af vejstriber for at spare penge, idet deres tilbud lå på kun 2/3 af konkurrentens bud.

”De to ting har ingen sammenhæng. Projektet her startede, fordi det ikke lykkedes at lave en europæisk CE-ordning, og derfor besluttede de nordiske lande at fælles cetificeringssystem. Tyskland, England, Holland og flere andre lande har også lignende systemer, og det her projekt er også for at undgå, at vi ender med deres kasserede produkter på vores veje”, siger Kenneth Kjemtrup, projektansvarlig i Vejdirektoratet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125