Cowi satser på hjemmemarkedet som løftestang
Kun de finansielt og vidensmæssigt stærkeste kan være med i et globalt marked, hvor projekterne vokser i størrelse, lyder det fra Cowi, som har regnskabet klar
”Et sundt virksomhedsfundament og lancering af en ny strategi betyder, at vi forventer vækst i både omsætning og indtjening i de kommende år, lyder det fra rådgivervirksomheden, der i 2015 leverede en omsætning på knap 5,6 mia. kroner, hvilket er en stigning på fem procent i forhold til 2014.
Samtidig opnåede Cowi et driftsresultat 182 mio. kroner.
”For 11. år i træk har vi opnået en solid vækst i omsætningen, mens driftsresultatet ikke nåede samme niveau som i 2014. Vi har en klar forventning om, at vi i de kommende år fortsat vil opnå stærk vækst i omsætning og indtjening”, siger adm. direktør Lars-Peter Søbye, der blandt andet begrunder forventningen med en solid ordrebog og ikke mindst den nye vækststrategi.
Global viden
Kernen i Cowis nye strategi er vækst, der udspringer af kernekompetencer inden for især infrastruktur, men også energi, byggerier samt vand og miljø.
”I et hårdt globalt marked, hvor projekterne konstant vokser i størrelse og kompleksitet, er det kun de finansielt stærke og kompetencemæssigt førende, der kan være med. Derfor satser vi helt og holdent på at videreudvikle de kernekompetencer, vi har opbygget på vores hjemmemarked i Skandinavien - og bruge dem som løftestang til at ekspandere internationalt”, siger Lars-Peter Søbye.
”Vores største successer gennem de sidste år er inden for de områder, hvor vi ligger helt i front, blandt andet udbygningen til højhastighedstog mellem Stockholm og Göteborg, samt projekteringen af en helt ny bydel i Mekka i Saudi Arabien. Begge projekter løber op i trecifrede millionbeløb”, siger Lars-Peter Søbye.
Broer, tunnelser og vand
Han fremhæver, at massive investeringer i infrastruktur i store dele af verden betyder, at området er den vigtigste vækstmotor i de kommende år for Cowi.
Ambitionen er, at forretningsenheden broer, tunneller og vandbygninger skal fordoble volumen af ydelser i løbet af de næste fem år, og at virksomheden fortsat skal vokse i Nordamerika og Storbritannien.
”At være en global virksomhed handler i dag ikke om, hvor mange kontorer vi har rundt om i verden, men om at kunne mobilisere kompetente teams der, hvor projekterne er, og når der er brug for dem. Og derfor er vores strategi centreret om at være stærkt til stede på vores traditionelle hjemmemarkeder i Skandinavien samt være bedst i verden inden for vores udvalgte specialistydelser”, siger Lars-Peter Søbye i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.
Cowi-koncernen
Regnskabet er afsluttet den 31. december 20115
Millioner kroner | ||
2014 | 2015 | |
Omsætning | 5.313 | 5.577 |
Driftsresultat | 223 | 182 |
Resultat før skat | 253 | 205 |
Årets resultat | 174 | 131 |
Egenkapital | 898 | 1.013 |
Antal ansatte | 6.180 | 6.311 |
Regnskabet er afsluttet den 31. december 20115