23948sdkhjf

Cowi satser på hjemmemarkedet som løftestang

Kun de finansielt og vidensmæssigt stærkeste kan være med i et globalt marked, hvor projekterne vokser i størrelse, lyder det fra Cowi, som har regnskabet klar
2015 blev endnu et vækstår for Cowi.

”Et sundt virksomhedsfundament og lancering af en ny strategi betyder, at vi forventer vækst i både omsætning og indtjening i de kommende år, lyder det fra rådgivervirksomheden, der i 2015 leverede en omsætning på knap 5,6 mia. kroner, hvilket er en stigning på fem procent i forhold til 2014.

Samtidig opnåede Cowi et driftsresultat 182 mio. kroner.

”For 11. år i træk har vi opnået en solid vækst i omsætningen, mens driftsresultatet ikke nåede samme niveau som i 2014. Vi har en klar forventning om, at vi i de kommende år fortsat vil opnå stærk vækst i omsætning og indtjening”, siger adm. direktør Lars-Peter Søbye, der blandt andet begrunder forventningen med en solid ordrebog og ikke mindst den nye vækststrategi.

Global viden

Kernen i Cowis nye strategi er vækst, der udspringer af kernekompetencer inden for især infrastruktur, men også energi, byggerier samt vand og miljø.

”I et hårdt globalt marked, hvor projekterne konstant vokser i størrelse og kompleksitet, er det kun de finansielt stærke og kompetencemæssigt førende, der kan være med. Derfor satser vi helt og holdent på at videreudvikle de kernekompetencer, vi har opbygget på vores hjemmemarked i Skandinavien - og bruge dem som løftestang til at ekspandere internationalt”, siger Lars-Peter Søbye.

”Vores største successer gennem de sidste år er inden for de områder, hvor vi ligger helt i front, blandt andet udbygningen til højhastighedstog mellem Stockholm og Göteborg, samt projekteringen af en helt ny bydel i Mekka i Saudi Arabien. Begge projekter løber op i trecifrede millionbeløb”, siger Lars-Peter Søbye.

Broer, tunnelser og vand

Han fremhæver, at massive investeringer i infrastruktur i store dele af verden betyder, at området er den vigtigste vækstmotor i de kommende år for Cowi.

Ambitionen er, at forretningsenheden broer, tunneller og vandbygninger skal fordoble volumen af ydelser i løbet af de næste fem år, og at virksomheden fortsat skal vokse i Nordamerika og Storbritannien.

”At være en global virksomhed handler i dag ikke om, hvor mange kontorer vi har rundt om i verden, men om at kunne mobilisere kompetente teams der, hvor projekterne er, og når der er brug for dem. Og derfor er vores strategi centreret om at være stærkt til stede på vores traditionelle hjemmemarkeder i Skandinavien samt være bedst i verden inden for vores udvalgte specialistydelser”, siger Lars-Peter Søbye i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.

Cowi-koncernen
Millioner kroner
2014 2015
Omsætning 5.313 5.577
Driftsresultat 223 182
Resultat før skat 253 205
Årets resultat 174 131
Egenkapital 898 1.013
Antal ansatte 6.180 6.311

Regnskabet er afsluttet den 31. december 20115
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25