23948sdkhjf

Politikerne tæt på at give grønt lys til Femern-projektet

Forligskredsen omkring Femern-forbindelsen ventes fredag at bede Femern A/S udpege vinderne og indgå betingede kontrakter om de store tunnelentrepriser
Partierne bag Femern-projektet er klar til at sætte bygherren Femern A/S i gang med at skrive kontrakter på de fire store tunnelentrepriser.

Den endelige beslutning træffes på et møde i forligskredsen fredag formiddag, men meldingerne efter et længere møde i tirsdags lader ingen tvivl tilbage: Politikerne tror nu så meget på projektet, at man vil lade Femern A/S indgå betingede kontrakter med de entreprenørkonsortier, der har afleveret de bedste tilbud.

”Jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag”, sagde transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) således efter mødet med forligspartierne.

”Der er lige nogle ting, der skal på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen i Tyskland kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostninger”, sagde ministeren.

Den tyske udfordring

Forsinkelsen af den tyske myndighedsgodkendelse udfordrer projektet og bygherren. Man aner simpelthen ikke, hvornår der er endeligt grønt lys fra tysk side. Ganske vist forventes der en godkendelse - som både er byggetilladelse og miljøgodkendelse - i løbet af 2017 fra den uafhængige forvaltning LBV i Kiel. Godkendelsen bliver uden tvivl genstand for en retssag. Spørgsmålet er alene, om den får opsættende virkning.

Femern A/S har undersøgt forskellige muligheder for at håndtere forsinkelsen, blandt andet den ultimative at annullere den igangværende udbudsproces og starte en ny, når eller hvis der gives tysk tilladelse til den faste forbindelse.

Efter forligskredsens møde i tirsdag synes der nu ikke længere tvivl om, at politikerne vælger at lade Femern A/S indgå betingede kontrakter - som i givet fald er holdbare frem til 2019.

Femern A/S har forhandlet med entreprenørerne om prisen for at stå parat uden at vide, hvornår der bliver byggestart, eller om projektet overhovedet bliver til noget.

På mødet i tirsdags blev det oplyst, at entreprenørerne samlet for de fire kontrakter skal have 0,3 mia. kroner i kompensation, hvis projektet ikke bliver til noget.

Ifølge den radikale transportordfører Andreas Steenberg vil den samlede ekstraregning for forsinkelsen løbe op i cirka to mia. kroner, blandt andet fordi man skal holde liv i bygherreorganisationen flere år mere end forudset og fordi entreprenørerne skal kompenseres for deres ekstraudgifter.

De bedste bud skal accepteres

Når det overhovedet er muligt at indgå kontrakter på de fire store tunnelkontrakter skyldes det, at entreprenørkonsortierne har skåret 6,5-7 mia. kroner af de tilbud, der blev afleveret i december 2014.

Ifølge den seneste finansielle analyse for projektet lyder basisbudgettet for kyst til kyst-forbindelsen på cirka 45 mia. kroner plus 7,3 mia. kroner i reserver. En forudsætning for at holde de priser er imidlertid, fremgår det af analysen, at de bedste tilbud accepteres.

Entreprenørerne vedstår deres tilbud frem til 15. maj i år, så efter den politiske beslutning har bygherren godt to måneder til at få kontrakterne på plads. Det forventes, at Femern forholdsvis kort efter politikernes endelige godkendelse kan offentliggøre vinderne af de fire kontrakter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109