DAGENS LEDER: Digital rekruttering
Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Og Arkil har god succes med at få fat i de unge via de sociale medier. For vil man møde de unge, så må man møde dem der, hvor de er.
Alle analyser peger på, at der fremover vil blive en indædt og ubarmhjertig kamp om den kvalificerede arbejdskraft. Derfor gælder det for virksomhederne om at have rekrutteringskanalerne åbne i begge ender – altså både i forhold til den faglærte og rutinerede arbejdskraft og i forhold til de unge, som står over for at skulle vælge karriere.
Erhvervsskolerne er ved at tabe kampen om de unge. De gymnasiale uddannelser har tilsyneladende større appel. Det skyldes blandt andet, at mange entreprenør- og håndværksfirmaer ikke har gjort sig tilstrækkeligt umage for at være lækre og tiltrække de unge – der hvor de unge er.
For hvad enten man vil tiltrække arbejdskraft fra den ene eller den anden ende af fødekæden, så gælder det om at skrue på knapperne og tune inde på de kanaler, hvor man kan skabe kontakt.
Det er nemlig ikke kun de helt unge elever, der bedst fanges på digitale platforme – herunder de sociale medier.
Den mere modne og rutinerede del af arbejdstyrken har for længst taget de digitale platforme til sig – også når det handler om at finde et nyt job.