Nordhavns-tilkobling 100 millioner dyrere
Projektet har vist sig mere komplekst med udfordringer med grundvandssænkning og store mængder forurenet jord
Fordyrelsen skyldes, at anlægsopgaven ikke var detailprojekteret, da Borgerrepræsentationen i København i november 2014 bevilgede 522 mio. kroner, og at opgaven siden har vist sig at være væsentligt mere kompleks end forventet.
Det er en principaftale mellem Københavns Kommune og staten, indgået i maj 2014, om udbygningen af Nordhavn og om anlæg af en tunnel til Nordhavn, der fik Københavns Kommune til beslutte at igangsætte tilkoblingsanlægget - også selv om det ikke var detailprojekteret.
”Alternativet havde været at vente, men det var det ikke blevet billigere af, men blot senere færdigt, så det var en rigtig beslutning at komme i gang med tilkoblingsanlægget”, siger Anne Kongsfelt, Københavns Kommunes projektchef på det store projekt.
Mere forurenet jord
Der er tale om 300 meter tilkoblingstunnel, hvoraf de 150 meter er flettetunnel med otte spor; fire spor i tunnelen forberedt til at fortsætte mod Nordhavn og to gange to til- og frakørselsramper til Strandvænget.
Det er ifølge kommunens teknik- og miljøforvaltning særligt flettetunnelen, der af alle parter har været undervurderet hvad angår kompleksitet.
”Vi brugte erfaringstal fra selve Nordhavnsvejtunnelen, men de ekstra 300 meter var ikke bare mere af det samme. Således har grundvandssænkningen vist sig at være langt mere kompleks, der var langt mere forurenet jord end antaget og også metodemæssigt har vi være udfordret”, siger Anne Kongsfelt.
Det er Züblin A/S, der er entreprenør på tilkoblingsanlægget og i øvrigt også det oprindelige Nordhavnsvejprojekt til cirka 2,2 mia. kroner.
Fremtidssikring
Med tilkoblingsanlægget fremtidssikrer man infrastrukturen til Nordhavn, som forbindes med det overordnede vejnet. Nordhavnsvejtunnelen har således direkte forbindelse til Helsingørmotorvejen.
Tilkoblingsanlægget forventes færdig inden udgangen af 2017, hvorefter man kan åbne for trafik på hele strækningen fra Helsingørmotorvejen frem til Strandvænget.
Københavns Kommune skal i første omgang betale fordyrelsen af tilkoblingsanlægget. Det er dog i sidste ende udviklingsselskabet By & Havn, der bland andet står for udviklingen af Nordhavn, der skal finansiere hele tilkoblingsanlægget.
Det er ikke besluttet, hvornår tunnelen til Nordhavn skal anlægges.