Finansministeriet: Femern-tunnel kan først være færdig i 2026
Åbning i 2024 er ikke realistisk, mener Finansministeriet
Det skriver Ingeniøren på baggrund af en aktindsigt.
Den ny jernbane mellem Puttgarden og Lübeck forventes først at kunne stå færdig i 2024. Derfor har 2024 i knap et år været det ny såkaldte basisår for, hvornår tunnelen kan forventes færdig. Men det scenarie, gør Finansministeriet op med.
Det sker i en mail fra Finansministeriet til Transport- og Bygningsministeriet.
”Det er vel fakta, at den tyske myndighedsgodkendelse tidligst kan foreligge i slutningen af 2017, og at byggetiden bliver 8,5 år efter forhandlingen med tunnelentreprenørerne. Deraf følger rent matematisk, at Femern-forbindelsen tidligst kan åbne medio 2025. En smule forsigtighed tilsiger derfor at tage udgangspunkt i åbning af forbindelsen i 2026 i basisscenariet. Det kan i hvert fald ikke være i 2024, som må indebære forcering og fordyrelse af byggeriet i forhold til det aftalte”, skriver Finansministeriet.
Ingeniøren oplyser, at Finansministeriets kommentarer er refereret i en mail fra Transportministeriet til Femern A/S. Dog er der en enkelt overstregning i det, der er udleveret til Ingeniøren.