23948sdkhjf

For mange kloakdæksler ruster nedefra

For tætte kloaksystemer og lange ledningsstrækninger giver mere svovlbrinte
Masser af nyere kloakdæksler ruster fra undersiden. En del af problemet ligger i, at kloaksystemerne simpelthen er blevet for tætte. Manglende udluftning skaber svovlbrinte, som angriber beton og jern. Kondensvand får dæksel og karm til at ruste sammen.

Det er en erfaring, som blandt andre kloakmester Lars Rune hos Syddjurs Spildevand A/S har gjort. Adskillige steder i spildevandsselskabets område har han konstateret, at mange nyere specielt 425 mm dæksler ikke kan åbnes. De er rustet sammen. Det gælder både på spilde- og regnvandssystemerne.

”Vi har en formodning om, at problemet også gælder nogle typer af 600 mm dæksler med tæt pakning. Men det ser ud til, at det især er 425 mm dæksler fra årtusindskiftet og frem, der er ramt. Altså nyere dæksler”, fortæller Lars Rune.

”Brøndene giver os jo adgang til systemerne, og derfor har vi behov for at kunne åbne dem. I gamle dage fungerede nøglehullerne også som udluftning af dækslerne. I dag er dækslerne tætte, både for at regnvand ikke skal komme ned i kloakken, og for at lugt og dampe ikke skal komme op. Men vi vil gerne have luft ned i kloaksystemet for at give vore dæksler længere levetid. Derfor vil det være en fordel med huller i dækslerne”, vurderer Lars Rune.

Mere svovlbrinte

”Vi centraliserer rensningsanlæggene rundt omkring. Det giver behov for flere pumpestationer og længere transportsystemer med lange ledningsstrækninger. Når vi så vil holde de lange strækninger tætte, får vi naturligvis mere svovlbrinte. Problemet forstærkes af, at vi i dag bruger langt flere mindre brønde, fordi vi ikke længere har samme behov for fysisk at komme ned i brøndene, siger kloakmesteren.

Når han færdes rundt på gader og veje i Syddjurs Spildevands område, har han nu en solid boremaskine med i bilen. Lars Rune er begyndt at bore huller i problem-dækslerne.

”Det er lidt et to-ægget sværd. Huller i dækslerne giver nemlig også problemer. Med klimaforandringerne og stadig mere nedbør får vi regnvand ned gennem hullerne og ned i spildevandssystemet. Det er regnvand, som vi nødig vil have med til rensning på rensningsanlæggene. Det er jo netop filosofien bag separering af regnvand og spildevand”, forklarer han.

Minigraver og hammer

Det var nødvendigt for Lars Rune at tage en minigraver med oliehammer i anvendelse, da han skulle løsne 51 dæksler i landsbyen Vrinners.

Efterfølgende måtte han slibe karm og dæksel med en vinkelsliber, bore huller i dækslerne og give dem nye pakninger. I Tirstrup fik han også åbnet dæksler ved hjælp af minigraver og oliehammer. Et halvt år senere var dækslerne igen rustet fast til karmene.

”Udskiftning af en 425 mm karm og dæksel løber op i små 5000 kr., så vi er naturligvis interesserede i, at dækslerne holder så længe som muligt. Vi véd, at vi ikke er ene om problemet med rustende dæksler. Blandt andet i Svendborg laver man ekstra huller i dækslerne”, fortæller Lars Rune.

Problemet er så stort, at der er nedsat en dækselgruppe, bestående af ingeniører og driftspersonale. Indtil videre er det besluttet, at fremadrettet skal dækslerne have påstøbt pakning, således at jern mod jern undgås, og der skal være udluftningshuller.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235