Studerende bygger hus på fem dage
Erhvervsakademi bruger praksisnær undervisning i uddannelsen til bygningskonstruktør. Her bliver et hus tegnet, skåret og bygget på kun fem dage. Det høster anerkendelse fra BIG
Og det giver noget helt andet at stå med et fysisk resultat af sin idé i hænderne fremfor et skærmbillede. Det har de studerende på bygningskonstruktøruddannelsen på erhvervsakademiet KEA i København udnyttet til fulde.
”Du bliver konfronteret med virkeligheden, fordi det bliver tydeligt, om noget rent faktisk fungerer eller ej. De studerende lærer at kunne gå fra det digitale til det konkrete og tilbage igen. Og de lærer at tegne, blive klogere, tegne videre, forbedre, blive klogere og forbedre yderligere”, siger underviser Christopher Nielsen.
De studerende tegner deres idéer i CAD-programmer, og med adgang til en såkaldt CNC-fræser kan man skære huse ud i ”brikker” lavet af træ, som herefter samles.
Og det er en helt ny måde at skabe på.
”Under KEAweek beviste de studerende, at du kan gå fra ingenting til produkt på fem dage. Du kan lave en model af et hus, som kan skaleres op. En fuldt ud funktionel skalamodel – ikke et hus beskrevet ved at sætte papstykker sammen, men et hus bygget på nøjagtig samme måde som et rigtigt. Og det betyder, at de studerende – hurtigt - finder ud af, hvad der kan lade sig gøre. Deres prototyping-proces bliver speedet gevaldigt op”, siger Christopher Nielsen.
Fokus på udvikling
Og netop det her med at gå fra viden til produkt - og fra produkt til mere viden er noget, der vækker begejstring hos arkitektfirmaet BIG.
”Vi beskæftiger os meget med fysiske modeller, som man kan se og røre ved, og hvor man forstår geometrien langt bedre end, hvis det er på en computer. Derfor er det rigtig fint med fokus på den udvikling og på iterative processer. Dengang jeg blev uddannet var der ikke så meget fokus på fysiske modeller”, siger Jesper Boye Andersen, Intern Recruiter på BIG og selv tidligere KEA-studerende.
Jesper Boye Andersen er meget begejstret for undervisningsformen og det høje niveau på bygningskonstruktøruddannelsen:
”Jeg var meget positivt overrasket over, at især håndtegning og iterative processer er så stor en del af undervisningen. Efter, jeg blev uddannet, kan jeg se, hvor meget det fylder ude i virkeligheden. Håndtegning og forståelse for proces er utroligt vigtigt”, siger han.
Andet perspektiv
KEAweek-workshoppen var en måde at eksemplificere, hvordan KEA implementerer Maker-Kultur i et hands-on uddannelsesmiljø.
Projektet er en eksponent for, at netop det tværfaglige giver en række gevinster, som man ellers ikke kan opnå.
”De tekniske beregninger giver et andet perspektiv til byggeriet, og det har været en oplagt mulighed for de faglige miljøer til at få øje på hinanden. Koblingen mellem teori og praksis på den ene side, og koblingen mellem de to programområder på den anden side er enormt givende”, siger Jette Mølholm, der er programchef på KEA Teknik. brahe