Cowi blåstempler trafikprognose
Ekstern kvalitetssikring kalder trafikprognoserne for den faste forbindelse over Femern Bælt for realistiske
Fredag var en undtagelse, da Transport- og Bygningsministeriet på sin hjemmeside kunne offentliggøre en såkaldt ekstern kvalitetssikring af trafikprognoserne for den faste forbindelse.
Den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi vurderer i sin analyse, at de trafikprognoser, som ligger til grund for Femern-projektets økonomi, er realistiske.
Den eksterne vurdering er bestilt af Transport- og Bygningsministeriet, fordi der fra flere sider er stillet spørgsmål ved de prognoser, som to tyske konsulentfirmaer har udarbejdet for Femern A/S - ikke mindst i de scenarier, hvor der opereres med fortsat færgedrift.
Kritikken skydes ned af Cowi, som ikke har haft til opgave at gennemføre yderligere undersøgelser men derimod vurdere metode, forudsætninger, antagelser og beregninger, som er lagt til grund for trafikprognoserne.
Professionel praksis
Cowi betragter trafikprognosen for hovedscenariet, hvor det forudsættes af færgedriften mellem Rødby og Puttgarden indstilles, som et ”realistisk bud” på vejtrafikken.
”Forudsætningerne er vurderet som rimelige, og prognosemodellerne er på niveau for professionel praksis for trafikprognoser”, hedder det i konklusionen.
Man noterer dog, at eksempelvis overflytning af personbiltrafik fra Storebælt er svær at dokumentere.
Også prognoserne, når der opretholdes færgedrift, er ifølge Cowi rimelige.
Når det handler om personbiltrafik mener man faktisk, at trafiktabet til færgefarten er overvurderet, mens det er modsat med hensyn til lastbiltrafik.
Det er i prognoserne beregnet, at der vil ske en overflytning på 10-14 procent af personbiltrafikken til færgerne. Hertil noterer Cowi, at det ”virker rimeligt, men dog en smule højt, og dermed er en sandsynlig overvurdering af trafiktabet set fra Femern Bælt-forbindelsens perspektiv”.
Færgefartens evne til at tage markedsandele for lastbiltrafikken forekommer derimod Cowi at være sat lidt lavt, og ”trafiktabet undervurderes muligvis i modelberegningerne, hvis der er en parallel færgefart, som opererer med en lavere pris- og frekvensniveau”, hedder det.
Professor ved Københavns Universitet Christian Wichmann Matthiessen, der var medlem af Infrastrukturfonden, kalder konklusionen helt klar.
”Den hidtidige analyse er ordentligt arbejde. Jeg noterer mig, at Cowi mellem linjerne mener, at dynamiske effekter ikke er indregnet, og at disse nok ville løfte trafiktallene. Heri er jeg enig”, skriver han i en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) udtrykker i en pressemeddelelse tilfredshed med, at man nu har fået gennemført en uafhængig kvalitetssikring af trafikprognosen.
”Cowi har fundet, at trafikprognosen er grundig og giver et realistisk bud på, hvor meget trafik der kommer i tunnelen. Det er en vigtig konklusion, og så kan vi fra politisk side koncentrere os om resten af projektet”, siger ministeren.
Blåstemplingen af trafikprognoserne betyder, at den sidste sten er ryddet af vejen i Femern A/S’ arbejde med at udarbejde ny opdateret finansiel analyse.
Det forventes, at forligskredsen bag Femern-forbindelsen inden jul kan træffe den endelige beslutning om at gennemføre projektet.