DAGENS LEDER: Nye kontaktflader
Det mener Licitationen, Byggeriet Dagblad
Men det koster rigtigt mange penge at arrangere udstillinger, og i de senere år, betinget af krisen, har der været færre af slagsen.
Men det har også betydet, at virksomhederne er begyndt at udvikle nye måder at komme i kontakt med kunden på. Typisk er det mindre arrangementer, som er mere fokuserede inden for et snævert område, men som også rammer mere præcist.
Og det kan netop være vejen frem. At bruge flere dage på at gå igennem en stor messe er ifølge mange måske et forkert forbrug af kostbar tid, og derfor går man mere målrettet efter ting, der kan bruges til en given situation. Et andet element er også kommet i spil, og det gælder småkurser, og emner som diskuteres i mindre fora, og det bruges i dag også som løftestang til at få folk til at komme.
In-house arrangementer er også i hastig fremmarch, hvor producenter, for eksempel nogle af maskinimportørerne, holder forskellige arrangementer for udvalgte kunder, demonstrationer af maskiner, eller arrangerer ture til fabrikkerne i udlandet. Det er tid til at tænke nyt, i nye koncepter og andre måder at mødes med kunderne på. Argumentet for at lave egne arrangementer er, at så har man kunden for sig selv og derfor den fulde opmærksomhed. Men det er også vigtigt at have modet til at lade sine produkter og løsninger sammenligne med andre - i direkte sammenligning, og her har de større udstillinger stor værdi, fordi kunden kan komme rundt til flere forskellige leverandører. I virkeligheden er kombinationen det, der giver mest.