Jens Lynex vil køre hvor andre giver op
Jysk maskinkonstruktør droppede vejstribningsmaskiner og bevægede sig ud på et skråplan
Det er 10 år siden, Jens Hansen kom ud på et skråplan. Det er han stadig. Tidligere lavede maskinkonstruktøren fra Aarhus-forstaden Risskov vejstribningsmaskiner. Så lavede han et par terrængående klippere, nærmest for sjov, fordi nogen spurgte, om han kunne. Det kunne han godt, og kunderne var glade. Så glade, at han droppede det faste job og blev selvstændig maskinproducent.
”Vi vil køre, hvor de andre giver op. Det er det erklærede mål, og det stiller naturligvis krav til produkterne. Vore maskiner skal køre ud i vildnis, hvor der måske ikke er kørt de sidste 30 år. Der kan ligge gamle cykler og cykelstativer, og maskinen skal bare fortsætte. Det er sjovt at sælge en løsning, der gør en forskel”, konstaterer Jens Hansen.
45-50 grader hældning
De barske, terrængående klippere fra Risskov er døbt Lynex, og ophavsmanden har nærmest pr. automatik fået produktnavnet som mellemnavn. Jens Lynex Hansen.
”Da jeg lavede den første maskine, eksisterede der kun én anden terrængående maskine. Den kørte på fire lige store hjul og kunne ikke køre, hvis terrænet var for stejlt. Mine maskiner klarer uden problemer hældninger på 45-50 grader. Mere hvis der er god vegetation, den kan få fat i med larvebåndene”, fortæller Jens Lynex Hansen.
Den østjyske maskinproducent har netop lanceret et nyt garanti-koncept på de gule monstres transmission.
”Vi har opdateret transmissionen, så vi nu giver evighedsgaranti på af delene. Indtil videre har vi ikke oplevet problemer af nogen art med den nye transmission, og derfor tør jeg godt give evighedsgaranti”.
”I det hele taget gælder det om at konstruere og producere maskinerne, så de bare kører. Vi skal tjene vores penge på nysalg af maskiner. Eftermarkedet er ikke særlig stort, og det er ikke det, vi skal leve af. Om vi sælger et leje eller en kilerem er ligegyldigt. Hvis der går et leje, kan kunden faktisk gå ind lokalt og købe et nyt. Han behøver ikke vente på levering fra Lynex”, siger Jens Lynex Hansen.
Minerydning med Lynex
”Maskinerne er designet, så alle dele er dækket. Intet kan rives af under kørsel. Vi har solgt en maskine til det amerikanske militær, som efterfølgende selv har modificeret den til rydning af personelminer”, fortæller den jyske maskinproducent.
”Min første, lille maskine viste sig at være 10 gange hurtigere end en buskrydder. Nu består programmet af fem modeller. Det er ikke givet, af kunden får en bedre løsning ved at vælge en større model. Det er en del af vores opgave at være med til at finde den optimale maskine til det, kunden nu skal bruge den til. Vegetation, bonitet, stejlhedsgrad, fugt i arealet og andre lokale betingelser spiller ind”, siger Jens Lynex Hansen.
Han nøjes selv med at konstruere og sælge. Underleverandører fremstiller delene til Lynex-maskinerne, og andre underleverandører tager sig af monteringen. Når en ny Lynex sendes afsted til en kunde, går der lidt hotdog i det: Den er med det hele.
Lavt tyngdepunkt
”Alt hvad vi kan spænde på maskinen, er normalt med fra starten. Det kan vi lige så godt. Så véd vi, at kunden ikke har fravalgt noget, som han så kommer til at mangle. Mange af delene er standardkomponenter i alle modellerne, og vi bestræber os i øvrigt på at lave maskinerne med så få dele som muligt. En væsentlig årsag til, at jeg har fået succes med Lynex er, at vi holder vægten på maskinerne nede og har et lavere tyngdepunkt end andre producenters klippere. Det handler om de rigtige materialer og de rigtige løsninger”, fastslår Jens Lynex Hansen.