23948sdkhjf

Station ved Marmorkirken udfordrer metro-projektet

Metroselskabet vurderer fortsat, at tidsplanen holder, og Cityringen åbner i juli 2019
Den fremtidige underjordiske station ved Marmorkirken har givet Metroselskabet og Cityringen mange udfordringer.

Først indebar en række beboerklager, at projektet blev pålagt at begrænse det støjende arbejde til dagtimerne. Siden har projektet dog fået nye rammer og ny tidsplan, så Cityringen skal tages i brug i juli 2019.

Nu risikerer arbejdet med at udgrave stationsskakten at forsinke hele Cityringen.

Det fremgår af en rapport fra Transport- og Bygningsministeriet med halvårsstatus over store anlægsprojekter med statslig medfinansiering.

Det er Metroselskabet, der har foretaget indberetningen om status på Cityringen. Her nævnes syv arbejdspladser, hvor der er efterslæb i forhold til tidsplanen.

Mest kritisk er stationsskakten ved Marmorkirken, hvorom det hedder, at arbejdsprocesserne har taget længere tid end forudset.

”Hvis de efterfølgende tilsvarende arbejder ikke udføres hurtigere end hidtil, er der risiko for, at stationen vil kunne forsinke projektet”, hedder det.

Projektdirektør i Metroselskabet Guy Taylor vurderer imidlertid, at arbejdet med at færdiggøre stationsskakten skrider frem, så den er færdig til at modtage tunnelboremaskinen i første kvartal 2016.

”Ifølge vores dagsaktuelle analyse af fremdriften på Marmorkirken vil stationen stå klar til tunnelboremaskinens ankomst i begyndelsen af næste år. Dermed holder tidsplanen, og vi arbejder ud fra og tror fuldt og fast på, at Cityringen kan åbne som planlagt i juli 2019”, siger Guy Taylor.

Mest komplekse byggeplads

Projektdirektøren kalder byggepladsen ved Marmorkirken den mest komplekse af samtlige Cityringens 22 arbejdspladser.

”Der er tale om en unik konstruktion, hvor man af hensyn til kirken og området anlægger stationen vertikalt med sporene oven på hinanden og ikke på hver side af en perron som på de øvrige stationer. Det giver særlige udfordringer og andre risici og kræver en ekstra dyb skakt”, siger Guy Taylor.

Han understreger, at der altid er usikkerhed forbundet med store, komplekse projekter som Cityringen.

”Vi har imidlertid igangsat en række tiltag, som kan absorbere forsinkelser og optimere fremdriften. Der kan imidlertid ikke med projekter som vores gives garantier. Det værst tænkelige scenarie er en forsinkelse på 10 uger på Marmorkirken, en forsinkelse som vil ramme hele projektet, men vi mener som nævnt, at det er realistisk at holde tidsplanen”, siger projektdirektøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099