23948sdkhjf

Rødbyhavn er klar til tunnelfabrikken

Femern A/S er ved at afslutte de fremrykkede aktiviteter i området omkring de fremtidige tunnelarbejdspladser
Der er endnu nogle meget vigtige hængepartier, der skal afklares, før forligspartierne bag Femern-forbindelsen kan træffe den endelige beslutning om at sætte gang i anlægsarbejdet med den faste forbindelse mellem Lolland og Femern.

Det drejer sig om overblik over entreprenørernes endelige tilbud og tidsplanen for de tyske landanlæg og måske også muligheden for yderligere EU-støtte.

Hvad der derimod er ved at være helt klar, så arbejdet kan gå i gang med at anlægge tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn, det er infrastrukturen omkring netop Rødbyhavn.

Den er nu tæt på at være klar til, at de lokale borgere uhindret kan komme igennem og omkring byen, og entreprenører, materiel og tunnelarbejdere kan komme effektivt og nemt til og fra tunnelelementfabrikken.

”Vi er stolte af, at vi snart kan aflevere et færdigt og solidt net af adgangsveje og cykelstier til Rødbyhavn. For os som bygherre på Femern tunnelen, er etableringen af en solid infrastruktur selvfølgelig meget vigtig for at både entreprenører og tunnelarbejdere kan have en hurtig og sikker adgang til tunnelelementfabrikken og byggepladsen, så vi får optimeret byggeprocesserne. Men veje og stier skal jo samtidig i høj grad også gavne de lokale borgere på Lolland, så de både i bil og på cykel kan komme rundt i og omkring Rødbyhavn”, siger Bo Eske Nielsen, direktør i Femern A/S.

Arkil vinder sidste kontrakt

Der mangler blot mindre arbejder, før alle veje og stier er klar til brug.

Det bliver Arkil A/S, der skal udføre den sidste af de fremrykkede aktiviteter.

Opgaven, der har en værdi af cirka 10 mio. kroner, går ud på at etablere slidlag og kørebaneafmærkning på hele det net af udvidede og forlængede veje og nye cykelstier, som Femern A/S har anlagt siden september 2013. Opgaven omfatter 5.500 meter vej og vejtilslutninger og 4.900 meter cykelstier.

Derudover skal der etableres belysning og skiltning på stierne, og så skal autoværn skiftes på visse veje. Nogle veje gøres bredere og stærkere, så de også kan holde til store og tunge køretøjer.

En ny stor pumpestation til afvanding af de lavtliggende områder er ligeledes snart færdig. Kloakering og vandforsyning er blevet opgraderet. Og der er blevet etableret vandhuller og ny natur som erstatning for det, der bliver berørt af det kommende anlægsarbejde, ligesom de jordmæssige forhold er ved at være endelig håndteret.

Femern A/S forventer, at alle forberedende arbejder afsluttes i løbet af få måneder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129