23948sdkhjf

Overvågning sikrer at tunnelbyggeri ikke ødelægger nabobygninger

Med nyeste teknik døgnovervåges anlægsarbejdes påvirkning af det omgivende miljø
Aldrig tidligere har Københavns Kommune overvåget et anlægsprojekt som det sker ved anlæg af Nordhavnsvejtunnelen, der om et par år skaber direkte forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavn.

Med hjælp af den nyeste teknik monitoreres arbejdet, så man sikrer sig dels at selve konstruktionsarbejdet opfører sig som forventet, dels registrerer arbejdets påvirkning af det omkringværende miljø, ikke mindst en række beboelsesejendomme.

Med hundredvis af sensorer og prismer på både tunnelkonstruktionsarbejdet og på bygninger, broer og jernbaner i det umiddelbare nabolag sker der en automatisk overvågning af vibrationer og sætninger, og en server analyserer konstant de mange data. Opstår der uregelmæssigheder, så gives der automatisk besked til alle involverede, blandt andet til entreprenøren, som derfor kan standse arbejdet umiddelbart indtil årsagen er lokaliseret.

Det er Københavns Kommune som bygherre, der allerede i udbudsmaterialet valgte den omfattende overvågning.

”Tunnelen anlægges i et tæt bebygget område, og ikke alle bygninger i området har højeste kvalitet, fordi de er bygget omkring Anden Verdenskrig, hvor der var materialemangel og derfor ikke altid kunne bygge optimalt. Derfor er der forud for anlægsarbejdet lavet en omfattende bygningsregistrering og der er sat vibrationsgrænser i forhold til hver enkelt bygning”, oplyser teknik- og projekteringschef Søren Aarslew-Jensen fra Københavns Kommune.

Det er en investering

Data fra vibrationsmålere på bygningerne går direkte videre til serveren. Hvis man i forbindelse med nedboring af sekantpæle eksempelvis støder på forhindringer i undergrunden, som giver anledning til ekstraordinære vibrationer, får entreprenøren straks besked og kan om nødvendigt standse arbejdet.

Søren Aarslew-Jensen lægger ikke skjul på, at kommunens krav om systematisk overvågning koster ekstra.

”København er tæt bebygget, og der skal tages mest mulig hensyn til både naboer og bygninger, når vi bygger. Vi mener derfor, at vi har været på forkant ved at vælge avancerede løsninger til at overvåge arbejdet. Hvordan det havde set ud uden den systematiske overvågning ved vi naturligvis ikke, men der skal ikke mange gener og arbejdsstandsninger til, før det betyder noget for projektets fremdrift, så vi betragter det som en god og nødvendig investering”, siger Søren Aarslew-Jensen.

Han gør opmærksom på, at man hidtil ikke har konstateret egentlige konstruktionsmæssige skader på de omkringliggende bygninger.

Sikrer også at designet holder

Det er landinspektørvirksomheden LE34, der leverer en del af den avancerede overvågning.

”I modsætning til traditionel landmåling er der tale om en systematisk 24-7 overvågning. For det første er der tale om konstruktionsovervågning, hvor man eksempelvis måler om en betonstøbning udvikler sig som planlagt. Man får sikkerhed for, at designet holder og får mulighed for at optimere udførelsen undervejs. For det andet sker der intensiv overvågning af broer, jernbane og bygninger. Vi er naturligvis gladest, når entreprenør og bygherre intet hører fra systemet. Så forløber alt, som det skal. Der har da været mere end et par alarmer undervejs, som heldigvis alle har vist sig at skyldes driftsforstyrrelser eller udefra kommende faktorer”, siger afdelingschef Søren Nørmølle fra LE34.

Blandt andet viste en sporsætning på S-banen sig at skyldes solopvarmning og havde med andre ord intet med anlægsprojektet at gøre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205