Naturvidenskabsdebat åbnede Folkemødet
Antallet af unge, der forlader gymnasiet med matematik på A-niveau er faldende. Spørgsmålet om, hvad man gør ved det blev i går rejst i Allinge på Bornholm
Ordstyrer og dekan på DTU Martin Vigild (tv) udfordrede panelet af af debattører, der blandt andet bestod af repræsentanter for de almene gymnasier, gymnasielærerne, gymnasieeleverne, IDA og Dansk Industri. (Foto: Liv Arnth Jørgensen)
Debatten i teltet hos ingeniørernes interesseorganisation, IDA, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og den naturvidenskabelige tænketank ATV begynder med at klarlægge tilhørernes kompetencer ud i simpel kemi. Det er kun nogle få, at de fremmødte folkemødegæster, der vover pelsen og række en lap i vejret.
Ordstyrer og dekan på DTU, Martin Vigild, spørger derefter panelet af debattører, der blandt andet består af repræsentanter for de almene gymnasier, gymnasielærerne, gymnasieeleverne, IDA og Dansk Industri, hvem der alvorligt mener, at viden om fremstilling af gummi er en del af den almene dannelse. Endnu færre rækker hånden op.
Der var på et af Folkemødets første debatmøde bred enighed om, at naturfagene skal styrkes, men hvordan var noget sværere at nå til enighed om.
”Naturvidenskabelig dannelse er fundamentet for det moderne menneske. Derfor var vi glade for, at de naturvidenskabelige fag med gymnasiereformen blev styrket for alle. Men hvor reformen styrker den brede viden, så svækker den de høje niveauer. For eksempel er antallet af elever, der tager matematik på A-niveau faldet. Vi ønsker at flere tager matematik på A-niveau og vi skal have mere ”engineering” ind i uddannelserne”, argumenterede Lia Lefland, akademidirektør i ATV.
DI’s uddannelsesdirektør Charlotte Rønhof erklærede sig enig i, at flere unge allerede i gymnasiet skal vælge de naturvidenskabelige fag, men mente også, at gymnasierne har en opgave med at gøre fagene spændende for de unge.
”Gymnasierne skal blive bedre til at forklare, hvad deres undervisning kan bruges til ude i virksomhederne, for så tror jeg, de unge vil synes det er meget mere spændende”, sagde hun.
Skal ikke stoppes ned i halsen
Veronika Schultz, formand for Danske Gymnasielevers Sammenslutning, mente, at naturfagene ikke skal stoppes ned i halsen på de unge, men at det skal bygge på frivillighed.
”Man løser ikke et problem ved at tvinge folk til at tage bestemte fag på A-niveau. Det skal i stedet inkorporeres i de andre fag, som kan blive kombineret med naturvidenskab”, sagde hun.