Konkurrencen om en ny fjordbro skydes i gang
Vejdirektoratet udbyder arbejdet med at designe og bygge ny bro over Roskilde Fjord
Broen med tilhørende landanlæg på begge sider af fjorden vil nu blive udbudt med henblik på at finde de virksomheder, der skal prækvalificeres.
”Ud fra en række kriterier vil vi vælge fem konsortier ud, som dermed går videre og kan byde på selve opgaven. Prækvalifikationen skal sikre, at de virksomheder der byder, har det, der skal til for at løse opgaven”, siger Niels Korsgaard, der er projektleder i Vejdirektoratet.
Krav til entreprenøren
Ud over krav til en årlig omsætning af en vis størrelse, skal entreprenørerne have erfaring med lignende byggerier. Desuden følger blandt andet vilkår omkring mindsteløn og sociale klausuler.
Vejdirektoratet udbyder opgaven som en totalentreprise. Det indebærer, at entreprenøren skal designe og bygge fjordforbindelsen ud fra de krav Vejdirektoratet har stillet i udbudsmaterialet. Der skal i den forbindelse blandt tages hensyn til naturen og naboerne i området.
Udbudsmateriale forventes udsendt i efteråret 2015, hvorefter der vil blive påbegyndt konkurrencepræget dialog.
Vinderen forventes udpeget om et år.
Projektet består i hovedtræk af anlæg af en ny cirka 8,6 km lang firsporet motortrafikvej mellem Frederikssundsvej og Skibbyvej i Hornsherred.
Den nye vej består af 1,2 km motortrafikvej i åbent terræn mellem Frederikssundsvej og Marbækvej, cirka to km vej på en højbro af beton inklusiv dæmninger på begge sider af broen samt knap en km delvis nedgravet vej igennem sommerhusbebyggelsen på Tørslev Hage og cirka 4,2 km vej i åbent terræn. Der etableres endvidere en ny lokal vej og en række mindre bygværker.
Højbroen skal have en fri gennemsejlingshøjde på minimum 22 meter og minimum 50 meter i bredden, mens spændvidden forventes at være minimum 60 meter.
Det samlede budget for broen er cirka to mia. kroner.
Broen skal efter planen tages i brug i slutningen af 2019.
Broen skal brugerfinansieres.