Skolebyggeri skærper indlæringen
Byggeriet af ny international skole på Nordhavn i København byder på en unik tidsplan og et hjernestyrkende indeklima
Selve skolen lægger an til mange forskellige former for læring. For de små klasser vil skolen, der kommer i centrum af den 25.000 kvm store campus, blive klasserumscentreret, for de lidt større elever mere centret om egen læring.
Og det skal bygningerne være rustet til.
”Nogle har brug for at kigge ud af vinduet for at kunne koncentrere sig, andre har brug for selskab. Derfor søger vi at skabe en masse små lommer til læring, især til de ældre elever, siger John Bo Jacabsen”, formand for Ejendomsfonden Copenhagen International School (ECIS).
Projektdirektør Per Anker Hansen fortæller, at arealet er gjort dobbelt så stort i forhold til det omrindelige, så der nu er bygget 4000 kvm grund ud i det, der tidligere var vand.
”Vi kommer lige under definitionen på et højhus, syv etager, og lige omkring 35 meter højt. Og råhus og facade skal være lukket til december”, fortæller Per Anker Hansen.
Grundig forberedelse
Han tilføjer, at projektet er tilrettelagt sammen med entreprenøren Aarsleff A/S, i detaljer og i månedsvis ”så ingen går ind i noget, som de ikke kan stå inde for og som de ikke kender i detaljer. Derfor har vi siddet i projektkontoret og granske projektet, så vi ikke bagefter skal have diskussionen om nu grænsefladen går her eller der. Den har vi taget på forhånd”, siger Per Anker Hansen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Det betyder at den juridiske del ikke fylder noget, mens grænseflade-delen fylder 100 sider, siger projektdirektøren.
I alle aftaleforhold har ingen været interesserede i at jappe noget igennem. Derfor tog det lidt længere tid at få alle underskrifter fra de fire storentreprenører, Aarslev, K.T. Electrik og Dtek, Skandinaviska Glasssystem AB samt H. Skøde Knudsen.
Bedre indeklima
Projektet bliver ikke kun en stor undervisningsinstitution i en af byens nye attraktive kvarterer, men også en skole, hvor ny viden om indeklimaets virkning på indlæringen bliver taget i brug.
Det sker blandt andet med kølelofter baseret på luft.
”Det er vigtigt at eleverne får et højt iltniveau, for så lærer man også mere. Undersøgelser har vist, at de elever, der sad tættest på vinduerne, de klarede sig bare bedre”, siger arkitekt og bestyrelsesmedlem i ECIS, Anders Smith.
Torben Hasselbalch, fra Alutec Glas- og Aluminium A/S, fortæller:
”Vi kan skabe luft uden at eleverne får træk. Derfor bruger vi kølelofter med luft. Et perforeret metalloft får kørt kold luft indover sig og den kolde luft lægger sig på pladerne og giver strålekøling på loftet. Den varme luft fra klasselokalet stiger op og varmer den kolde luft over loftet op, så den stiger en anelse. Men den er stadig kold nok til at den falder ned igen - så du har hele tiden konstant køling på loftspladen. Når luften over loftet har skiftet plads en 15-16 gange, så falder den ned igennem armaturet, som er udformet, så de klæber til loftet. På den måde kan vi lave et luftskifte 10 gange i timen uden at få trækgener”, siger han til Licitationen.