23948sdkhjf

Sydhavnsmetro får fem stationer

Kommende VVM-redegørelse skal undersøge muligheden for at metrostationen ved Ny Ellebjerg bliver underjordisk
Der bliver tale om en metrolinje med fem stationer, når man inden for et par år går i gang med at anlægge metro til Sydhavnen.

Det fastslår Københavns Kommune i en såkaldt hvidbog på baggrund af en række høringssvar og forslag fra myndigheder, organisationer og borgere.

I høringsfasen er der kommet forslag til placering af flere stationer på strækningen fra Hovedbanegården til Ny Ellebjerg end aftalt sidste år mellem staten og Københavns og Frederiksberg kommuner. Der er således fremkommet ønsker om metrostationer også ved Sjælør Station, ved Sjælør Boulevard, på Teglholmen samt ved Dybbølsbro.

Københavns Kommune fastholder imidlertid, at linjen som aftalt får fem stationer. Forslagene til ekstra stationer på linjen medtages derfor ikke i den VVM-redegørelse, som forventes bliver sendt i høring til efteråret.

Forslagene fravælges på grund af manglende passagergrundlag, af tekniske årsager eller af økonomiske årsager.

Alternativ under jorden

Den kommende Sydhavnsmetro får ifølge aftalen med staten underjordiske stationer ved Fisketorvet, ved Enghave Brygge, ved Sluseholmen og ved Mozart Plads samt med endestation som overjordisk ved Ny Ellebjerg Station.

På baggrund af høringssvarene og hvidbogen vil VVM-redegørelsen nærmere belyse alternative stationsplaceringer.

Det drejer sig om Ny Ellebjerg Station, som foreslås etableret som underjordisk station.

Det sker med forskellige begrundelser, blandt andet mindre støj for de omkringboende og fordi det giver bedre muligheder for en gennemgribende gennemtænkning af Ny Ellebjerg som trafikknudepunkt for S-tog, regionaltog, fjerntog og busser. Således foreslår Transportministeriet, at muligheden for at anlægge en fjernbusterminal ved Ny Ellebjerg Station bør undersøges som led i VVM-redegørelsen.

Station bør flyttes

En lang række høringssvar understreger, at den foreslåede placering ved Sluseholmen på opfyld i Fordgraven er uhensigtsmæssig og vil ødelægge et natur- og fritidsområde og forringe gennemstrømningen af vand. Derfor skal det alternativt i VVM-redegørelsen undersøges at placere stationen på land.

Derimod får en række borgere ikke opfyldt deres ønske om at flytte stationen fra Mozarts Plads til Borgmester Christiansens Gade.

De samlede omkostninger for Sydhavnsmetroen er opgjort til 8,6 mia. kroner i forbindelse med aftalen mellem staten og de to kommuner.

Hvis Ny Ellebjerg Station skal anlægges som en underjordisk station vil meromkostningen være omkring en halv mia. kroner.

Derudover er der i forbindelse med etablering af Togfonden afsat godt en halv mia. kroner til Ny Ellebjerg Station i forbindelse med anlæg af den ny jernbane mellem København og Ringsted.

Sydhavnsmetroen kan efter den nuværende tidsplan stå færdig i 2023.

FAKTA
En fremtidig Sydhavnsmetro til Ny Ellebjerg vil blive en forlængelse af den planlagte pendullinje M4 fra Nordhavn. Linjen vil få seks stationer til fælles med Cityringen.
Sydhavnsmetroen forventes at kunne stå færdig i 2023. Den samlede pris er beregnet til 8,6 mia. kroner. Staten finansierer sit bidrag ved at overdrage sin ejerandel i By & Havn til Københavns Kommune.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125