17 aftaler har set dagens lys siden 2009
Transportministeriet redegør på 92 sider for status for de største anlægsprojekter
Banedanmark vurderer blandt andet, at markedet de seneste år, som følge af finanskrisen, har "været positivt set fra bygherrens synspunkt". Samtidig hersker der usikkerhed, om denne tendens vil fortsætte.
- Men der er tilsyneladende ved at ske en tilpasning af markedet med stigende priser til følge, lyder konklusionen
Med hensyn til Banedanmarks største projekt, den nye jernbane København Ringsted, er projektet ved at overgå fra projekteringsfasen til udførelsesfasen. Flere end to trediedele af de arkæologiske prøvegravninger er gennemført. Langt hovedparten af ledningsaftalerne er på plads, og de fysiske ledningsomlægninger er i fuld gang.
Der er indgået fire entreprisekontrakter på bro- og konstruktionsarbejder, og enhedspriserne ligger indtil videre under estimaterne.
Hovedparten af anlægsarbejderne udbydes som totalentrepriser, og udbudsmateriale for alle de store entrepriser, med undtagelse af strækningen Køge Ringsted, vil være udsendt inden udgangen af 1. halvår 2013. De tilsvarende entreprisekontrakter forventes at være indgået inden udgangen af 2013. Projektets totaludgift udgør 10.509,0 mio. kroner i 2013-priser.
På vejområdet konkluderer Vejdirektoratet, at "konkurrencesituationen pt. er sund". Hvad den nærmeste fremtid angår, vurderer Vejdirektoratet, at det forsatte lave aktivitetsniveau inden for det private byggeri og de generelle konjunkturforhold i dansk økonomi må forventes at kunne holde udbuddet af entreprenørydelser på et konkurrencedygtigt niveau trods et højt aktivitetsniveau på vejområdet og et stigende aktivitetsniveau på baneområdet, hedder det videre i Anlægsstatus.
Et af de større projekter, der nærmer sig færdiggørelse, er motortrafikvejen Holbæk Vig, rute 21. Her har en lang vinter imidlertid givet udfordringer i forhold til at fastholde et forventet åbningstidspunkt ultimo september 2013.
Danmarks mest trafikerede vejstrækning, Køge Bugt Motorvejen, skal udbygges mellem Greve S og Køge. Strækningen fra Greve S til Solrød S forventes på basis af afholdt licitation åbnet i 2015, et år tidligere end oprindeligt planlagt. Strækningen fra Solrød S. til Køge forventes åbnet i 2018. Det samlede projekt for strækningen Greve S til Køge udgør herefter cirka 2,5 mia. kroner.