Ikke så ringe endda
For det første er det positivt, at man besluttede at sætte gang i den nye Storstrømsforbindelse. For det andet beslutningen om at sikre tilstrækkelig vedligeholdelse af det statslige vejnet. For det tredie beslutningen om, at der nu skal gøres noget ved de mest trafikpressede vejstrækninger i Danmark, så danskerne hurtigere kan komme til og fra på arbejde og dermed bevare den fleksibilitet, der er så unik for det danske arbejdmarked. Det gælder specielt udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen, hvor man nu beslutter at tage hele stykket mellem Greve S og Køge på menuen. Det er også på høje tid.
Men mon ikke mange bilister fra Hornsherred vil føle sig godt og grundigt taget ved næsen, når de selv skal betale for en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord. Danske bilister betaler årligt et godt stykke på den anden side af 40.000.000.000 (40 mia.) kroner i skatter og afgifter, og alligevel har politikerne i årevis undladt at sikre, at et effektivt vejnet er til rådighed. Der er al mulig grund til at frygte, at den nye bro over Roskilde Fjord kun er første skridt mod, at politikerne i langt højere grad først plukker penge fra bilisterne i skatter og afgifter og derefter har den frækhed at forlange brugerbetaling for at komme fra A til B.
Enhver sjællænder vil naturligvis spørge til nødvendigheden af en motorvej mellem Herning og Holstebro. Men som sagerne står, er der noget der hedder udkantsdanmark, og skal man bevare arbejdspladser her, er det også nødvendigt med motorveje i det vestjyske. For en vej er lig med udvikling.
Som bekendt, er godt begyndt - halvt fuldendt", og den nye trafikaftale er godt begyndt"