23948sdkhjf

Strid om årsagen til at havnebroer forsinkes

Grov projekteringsfejl er skyld i en del af forsinkelsen af københavnske havnebroer
Københavns Kommune og E. Pihl & Søn A/S er gerådet ud i en verbal strid om, hvem der er skyld i, at en ny fodgænger- og cykelbro mellem Nyhavn og Christianshavn bliver mere end et halvt år forsinket.

I en pressemeddelelse udsendt tirsdag gav Københavns Kommune Pihl ansvaret for forsinkelsen. Her hed det, at det primært er produktionen af ståldelene til broerne, der er skyld i forsinkelsen.

Nu viser det sig imidlertid, at der også er tale om en grov projekteringsfejl. Bropillerne er simpelthen i tegningerne gjort 60 centimeter for høje. Bropillerne er støbt på baggrund af tegningerne, og efterfølgende er de 60 centimeter skåret af toppen af bropillerne.

- Det gav et par måneders forsinkelse sidste sommer og blev afhjulpet allerede sidste år, men det har ikke noget med den aktuelle forsinkelse at gøre. Entreprenøren har afleveret en plan til os med angivelse af, at de tidligst kan være færdige i oktober, og at forsinkelsen skyldes manglende levering af ståldele fra Spanien. Vi kan også ved selvsyn konstatere, at ståldele ikke er leveret. Bortset fra det har jeg ikke lyst til en detaildiskussion i pressen, siger centerchef Jens Zøfting fra Center for Anlæg til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Pihl: Fem-seks måneder

I Pihl ønsker man heller ikke en længere diskussion med bygherren gennem pressen. Underdirektør Per Semmling siger dog, at projekteringsfejlen ifølge Pihl har givet anledning til en forsinkelse på fem-seks måneder.

Pihl gør samtidig opmærksom på, at projekteringen ikke var færdig ved byggestart, hvilket var forudsætningen for, at Pihl kunne begynde opførelsen af broerne rettidigt og færdiggøre dem efter den oprindelige tidsplan.

Hertil siger Jens Zøfting, at det er informationer, han ikke kan genkende.

Inderhavnsbroen er del af en gang- og cykelforbindelse, som sikrer sammenhængen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn via Nyhavn og Grønlandske Handels Plads, med videre forbindelse mod nord via en ny bro over Proviantmagasingraven og mod Amager via broen over Christianshavns Kanal og Trangraven. Broen forventes dagligt at få op mod 7.000 cyklende brugere.

Broerne skulle være taget i brug i februar. Nu bliver det tidligst i oktober.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094