23948sdkhjf

Bygherrer skal betale for bilkøer

Trængselskommissionen anbefaler regeringen at indføre betaling for optagelse af vej under bygnings- og ledningsarbejder
Når ledningsejere skal vedligeholde deres ledninger, eller når andre bygherrer optager vej på grund af et byggeprojekt i indre by, så skal det koste.

Hvis man indfører en afgift for bygnings- og ledningsarbejder, så vil bygherrerne få et incitament til at blive hurtigere færdige med arbejdet, og dermed vil det være med til at mindske bilkøerne.

Sådan lyder en af anbefalingerne i Trængselskommissionens betænkning, som kommissionens formand, Sund & Bælts direktør Leo Larsen, i går afleverede til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

- Vi kender alle det med at sidde i kø og køre forbi et vejarbejde, hvor der ikke sker noget. At indføre betaling for optagelse af vejkapacitet vil være med til at løse nogle af trængselsproblemerne, siger Leo Larsen.

En vejafgift vil betyde en fordyrelse af bygnings- og ledningsarbejder for bygherren, men vil ifølge Leo Larsen medføre en stor økonomisk gevinst.

- En afgift vil gøre projektet dyrere for bygherrerne i øjeblikket, men man vil få en super samfundsøkonomisk gevinst ud af det. Ved at indføre betalingen vil man give bygherren incitament til måske at betale for to eller tre holdskifte, så arbejdet bliver hurtigere færdiggjort. Man vil måske kunne spare en tredjedel af anlægstiden, og det er en besparelse, der tilfalder samfundet, siger han.

Kræver lovændring

Pengene, som bygherrerne skal betale skal ifølge Leo Larsen gå til vejmyndighederne.

Som Licitationen tidligere har fortalt indgik forslaget om afgiften i Trængselskommissionens arbejdspapirer, og her var vejarbejder også nævnt, men de er røget ud af de endelige anbefalinger.

- Vejarbejder er noget helt andet end bygnings- og ledningsarbejder, og det vil ikke umiddelbart give mening at indføre betaling for at vedligeholde veje, siger Leo Larsen.

Det er ikke kun betaling for optagelse af vejkapacitet, der indgår i Trængselskommissionens betænkning.

Kommissionen anbefaler generelt, at der etableres lovgivningsmæssig adgang til, at vejmyndigheder kan indføre passende økonomiske incitamenter til hurtig og effektiv afvikling af bygnings- og ledningsarbejder.

Kommissionen har i den forbindelse drøftet muligheden for, at vejmyndigheder kan fastsætte vilkår i forhold til tidsfrister og opkrævning af bod, hvis vilkårene ikke overholdes. Tidsfrister og opkrævning af bod indgår i forslaget til en ny lov om offentlige veje, som er i støbeskeen.

I betænkningen skriver Trængselskommissionen, at det vil bidrage til effektiv afvikling af bygnings- og ledningsarbejder, hvis vejmyndigheder får lovgivningsmæssig adgang til at indføre økonomiske incitamenter til hurtig afvikling af bygnings- og ledningsarbejder - herunder at opkræve en passende betaling for arbejdernes optagelse af vejkapacitet.

Vil undersøge forslag

Pia Olsen Dyhr sagde i går til offentliggørelsen af Trængselskommissionens endelige anbefalinger, at regeringen ville gå i gang med at kigge nærmere på de tiltag, som vil kunne gennemføres og få effekt på kort sigt, og det er forslaget om betaling for optagelse af vej en del af.

- Jeg vil gå hjem og undersøge forslaget om indførelse af betaling, før jeg siger noget nærmere om, om det er noget, vi vil overveje at indføre, siger hun.

Forslaget om en ny vejafgift møder ikke opbakning hos Martin Damm (V), formand for Kommunernes Landsforenings (KL) Teknik- og Miljøudvalg eller hos teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ayfer Baykal (SF).

- Min helt personlige holdning er, at vi ikke skal gøre det endnu dyrere at bygge. Jeg synes, det lyder bureaukratisk. Man kan hurtigt bruge flere penge på at administrere sådan en ordning, end den i grunden gavner, siger Martin Damm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109