Firmaer chokerede over affaldspris
Murermesters udgifter til byggeaffald stiger med over 10.000 kr., men byggeorganisationer tager alligevel positivt imod nyt affaldssystem
En murermester, som er et enmandsfirma i Hillerød, fortæller til Licitationen, at han i år ser ud til at skulle slippe i hvert fald over 20.000 kr. for sit byggeaffald, hvilket er betydeligt mere, end de 8.000 kr., han betalte sidste år med det obligatoriske gebyr.
Det chokerer ham, og han har talt med adskillige kolleger, der har reageret på samme måde.
Byggeriets erhvervsorganisationer holder dog fast i, at de er positive over for den nye tilmeldeordning, da den bygger på princippet, at folk selv betaler for at komme af med deres eget affald via en frivillig tilmeldingsform.
Kommuner ikke klar
Overblikket over affaldspriserne nationalt er dog ikke på plads endnu, da ordningen som de tidligere år har været igennem en stressfyldt igangsættelse.
Den trådte i kraft 1. januar, men i praksis er mange kommuner og kommunale affaldsfirmaer slet ikke kommet i gang med at sætte den ny ordning i værk, blandt andet fordi den politiske behandling af reglerne på området i den nye affaldsbekendtgørelse ikke er afsluttet endnu lokalt.
Men der er dog en række kommunale affaldsfirmaer, der alligevel har ført den nye frivillige tilmeldeordning ud i livet enten som en såkaldt klippekortordning, hvor man betaler per besøg på genbrugspladsen, eller for et år som årsabonnent.
I eksempelvis Aalborg har man valgt, at brugeren skal betale per gang, mens selskabet Vestforbrænding, der står for affaldssortering i 19 kommuner i Hovedstadsområdet har valgt, at firmaerne kan vælge mellem at betale per gang, eller de kan købe et årsabonnement.
Prisen bliver opgjort på biltyper fra personbil til ladvogn - med og uden trailer.
Rystet murermester
Og det er netop dette prisniveau på Vestforbrænding, der har rystet et af firmaerne i deres region, murermester Palle Laurentiussen fra Gadevang i Hillerød Kommune. Han er eneste mand i firmaet i øjeblikket.
- Jeg kører på genbrugspladsen otte til 10 gange om måneden, og det bliver dyrt med det nye system, lige meget hvilken betalingsordning, jeg vælger. Det er rigtig mange penge, jeg som enmandsfirma skal af med, og det er ikke rimeligt. Det virker som en ekstraskat, og endnu en forhindring for de små erhvervsdrivende i Danmark, siger Palle Laurentiussen til Licitationen.
Han har en ladvogn uden trailer, og det betyder, at han enten skal af med 220 kroner per gang eller 28.160 om året for et årsabonnement. Hvis han boede i Aalborg blev det dog endnu dyrere, da det her er 510 kr. per gang for hans vognstørrelse.
Positive organisationer
Byggeorganisationerne er indtil videre positive over for det nye system. De er dog utilfredse med, at der er mange kommuner, som endnu ikke har valgt og implementeret et system. Men princippet om betaling er de enige i.
- At hver firma kan tilmelde sig og betale en pris for at komme af med byggeaffald er en fair løsning, siger direktør i Danske Malermestre, Ole Draborg, som dog også umiddelbart synes, at prisniveauet i Hillerød lyder højt,
De samme toner lyder fra Håndværksrådet, hvor erhvervspolitisk konsulent Lars Magnus Christensen siger, at princippet er rigtigt, men at den konkrete case dog ser meget dyr ud.
Håndværksrådet har dog også fået mange positive meldinger fra medlemmer, som nu slipper for at betale et erhvervsaffaldsgebyr.
Hos Dansk Byggeri er man også enige i, at det nye princip er rigtigt, men miljøkonsulent Simon Stig-Gylling understreger, at det er vigtigt for det enkelte firma at tænke sig grundigt om.
- Hvert firma må ind og kigge på deres konkrete affaldsbehov og finde den mest rentable løsning. Der er jo private ordninger med transportører og container-ordninger, siger han.
Ikke for høje
Hos Vestforbrænding afviser vicedirektør Bjarne Johansson, at deres priser er for høje.
- Prisen skal jo afspejle de reelle udgifter, som vi har i forbindelse med affaldshåndteringen, og vi har op til den nye ordning ligesom med de tidligere ordninger været ude på pladserne og vurderet og regnet på det, og derefter er de nuværende priser blevet fastsat, siger Bjarne Johansson,