Odense optimerer trafikafviklingen
Ny chef skal sikre, at udbuds- og anlægsarbejdet for Odense Letbane kan komme i gang i tide i forhold til målet om projektets færdiggørelse i 2020
Det er Mogens Hagelskær, der tiltræder den 1. august 2012. Han kommer fra en stilling som chef for DSB Rejsebureau, hvor han har stået i spidsen for en strategisk transformation af organisationen.
Han har herudover varetaget stillinger som seniorprojektleder/programleder i DSB S-tog Innovation, IT-projektleder hos Business Danmark og IT-uddannelseskonsulent hos Matas A/S.
Organisatorisk vil Mogens Hagelskær fra den 1. august 2012 blive placeret i Bystrategisk Stab i Borgmesterforvaltningen, hvor han vil referere til Anne Velling, Chef for Bystrategisk Stab.
Ledelsesmæssigt talent
- Letbanen er rygraden i udviklingen af Odense og er afgørende i forhold til at udnytte det fulde vækstpotentiale af de mange investeringer, som vil præge Odense frem til 2020. Derfor er det afgørende, at vi med Mogens Hagelskær nu har fundet den helt rigtige mand til at sikre en god fremdrift og et succesfuldt resultat i forhold til det videre forløb i letbaneprojektet, forklarer Anne Velling, chef for Bystrategisk Stab, Odense Kommune.
Anne Velling fremhæver samtidig Mogens Hagelskærs fokus på inddragelse, motivation og kommunikation som afgørende kompetencer, der skal være med til at drive projektet fremad.
- Mogens Hagelskær er meget dialogsøgende, og han har fra sin tid i DSB vist sig som et ledelsesmæssigt talent, der trods sin unge alder - 35 år - har stået i spidsen for komplicerede projekter, som han har forstået at bringe i hus. Han er kendt som en tillidsvækkende leder og samarbejdspartner, der har en god forståelse for såvel sine interessenter som øvrige aktører. Jeg er derfor overbevist om, at Mogens Hagelskær med sin meget åbne tilgang er den rigtige til at lede letbaneprojektet videre, så projektet kan blive succesfuldt gennemført både med hensyn til kommunikation, økonomi, tid og kvalitet, siger Anne Velling.
Bedre og billigere
Med aftalen Bedre og Billigere kollektiv trafik har et bredt flertal i Folketinget i alt afsat 19 mio.kr. til Odense Letbane. Med forliget ønsker parterne at forcere og optimere den kommende undersøgelses- og planlægningsproces, så udbuds- og anlægsarbejdet kan komme i gang i tide i forhold til målet om projektets færdiggørelse i 2020.
Det er Odense Kommunes forventning, at staten på samme vis som ved finansieringen af Aarhus Letbane tilvejebringer halvdelen af letbanens anlægssum.
Et bredt flertal i Odense Byråd er blevet enige om at sikre Odense Kommunes andel af finansieringen af Odense Letbane med en engangsbevilling på 177,3 mio. kr., og dermed har Odense Komme sikret 220,5 mio. kr. af den samlede anlægssum af Odense Letbane. Den resterende del af Odense Kommunes andel af finansieringen forventes tilvejebragt via lånefinansiering. Engangsbevillingen på 177,3 mio. kr. forventes at spare Odense Kommune for cirka 10 mio. kr. i årlige mindreudgifter til renter og afdrag på lån.