Komplekst arbejde under to jernbaner
Københavns største vejprojekt i nyere tid er gået ind i en kritisk fase med tunnelarbejde under to jernbanestrækninger
I fredags startede 10 ugers døgnarbejde, hvor den kommende Nordhavnsvejs tunnel skal føres under landets to mest befærdede jernbanestrækninger.
Det er Københavns Kommune, som er i fuld gang med at bygge Nordhavnsvej, som skal skabe en direkte forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og den nye bydel i Nordhavn.
Bydelen skal huse både boliger og erhvervsbyggeri, og derfor er der brug for bedre adgangsveje til Nordhavn, og da det nuværende vejnet i København ikke har kapacitet til at afvikle både den generelle stigning i biltrafikken og trafikken til den nye bydel, er der behov for at anlægge den nye Nordhavnsvej
Vejen bliver 1,65 km, hvoraf de 620 meter bliver i tunnel, og byggeriet er nu nået til den teknisk set mest komplicerede etape, nemlig at føre tunnelen under jernbanerne ved Ryvangs Allé tæt på Svanemøllen Station.
Komplekst arbejde
Under døgnarbejdet bliver en del af baneterrænet omdannet til et mylder af maskiner og mandskab. Skinner fjernes, og fire store borerigge klemmes ind på det lille arbejdsområde for at lave afstivningsvægge til tunnelen.
Til sidst bliver der lagt fire midlertidige stålbroer, som togene kan køre på, mens der graves ud under jernbanen, og tunnelen bygges færdig.
- Vi har kun 10 uger i alt til at komme under jernbanesporene, og på den tid skal vi nå rigtig mange byggeaktiviteter på meget lidt plads. Det er en uhyre kompleks opgave, hvor alt hele tiden skal falde i hak. Du kan sammenligne det med et stafetløb, hvor stafetten hele tiden skal ligge præcist i hånden til næste løber, så vi kan nå i mål til tiden, siger projektchef Anne Kongsfelt fra Københavns Kommune.
I fem uger fra 29. juni til 6. august bliver der arbejdet i døgndrift på Nordbanen hvor der dagligt kører S-tog, og her finder de spektakulære broløft sted omkring den 21.-23. juli.
Senere arbejdes på Kystbanen i andre fem uger fra 19. august til 23. september.
Herefter bygges tunnelen færdig under togbroerne. I sensommeren 2013 fjernes broerne igen, og der bliver lagt permanente skinner oven på tunnelen.
Hele Nordhavnsvej er færdig i 2015.