23948sdkhjf

Hydrema skifter motor-leverandør

Ny E-serie i grave-læssemaskiner med flere kræfter til både at grave og læsse
Danske Hydrema siger et markant goddag til Cummins som ny motorleverandør til virksomhedens grave-læssemaskiner. Og dermed også et ganske markant farvel til Perkins, som har fået lov til at lægge motorer i de nordjyske maskiner siden 1980.

Hydrema har valgt Cummins 4,5L Stage IIIB-motorer til den nye E-serie af grave-læssemaskiner. Cummins-motorerne har vedligeholdelsesfrie katalysatorer, som renser udstødningsgassen med en reduktion på 92 procent af sodpartiklerne. Det er samme motortype, der anvendes i begge de nye maskiner – 906E og 926E. Og i øvrigt også i de "svenske" udgaver af samme maskiner, som hedder 908E og 928E. Svenskerne får Hydrema’erne med centermonteret gravearm, mens det europæiske marked i øvrigt foretrækker sideforskydelig arm.

Ikke en rendegraver

- Vi holder naturligvis fast i traditionen med knækstyret chassis. Men ellers er maskinerne spækket med nyheder, fortæller Hydremas koncernudviklingschef, Thorkil K. Iversen.

- Hydrema skal fortsat være et high end-produkt. Og der er ikke tale om en rendegraver, men om en grave-læssemaskine, understreger han.

- Vi befinder os på et andet niveau end traditionelle rendegravere. Hydrema bliver aldrig udlejningsmaskiner. Det er typisk den lille eller mellemstore entreprenør, der vælger en Hydrema grave-læsser. Og vi har mange ejer-førere, hvor det altså er mester selv, der sidder i kabinen, fortæller Thorkil Iversen.

Løfter og bryder bedre

I forhold til forgængerne i D-serien, har de nye E-modeller 10 procent ekstra kapacitet både når det gælder løftekraft og brydekraft. Frontskovlen er opgraderet fra 1,3 til 1,4 kbm på den mindste af maskinerne, 906E. Den store 926E er gået fra størrelse 1,6 til 1,7 kbm i skovl.

- Vi lancerede D-serien i 2007. Der er typisk en cyklus på fem-seks år for modelserierne. Hen ad vejen justerer vi naturligvis løbende. Vi har et fast team på udvikling af kommende modeller, fortæller udviklingschef Thorkil K. Iversen.

Masser af elektronik

Hans mandskab har ikke holdt sig tilbage i tiden, der er gået siden D-seriens lancering. De nye E-maskiner har nydt godt af den teknologiske udvikling og har blandt andet fået en helt ny elektronisk betjening med avancerede hydraulikfunktioner. En elektronisk skovlindikator sørger for, at føreren konstant har en hurtig og præcis visning af skovlindstillingen. To kontrollamper viser, når læsserskovlen er parallel. Og den funktion kan så kombineres med en ny dobbeltvirkende "return to dig", som giver mulighed for hurtigere og mere effektivt læsserarbejde.

En række andre nye funktioner som blandt andet elektronisk flowsharing, justérbar mode-kontrol og cruisekontrol skal gøre hverdagen nemmere for manden i kabinen. Startspærre med kode sørger for, at uvedkommende ikke ruller en tur i Hydrema’en. Uden korrekt kode starter maskinen simpelthen ikke.

Alle traditionelle kontakter i førerhuset er i øvrigt skiftet ud med keypads. Og selve førerhuset har fået ny kulør. Fremover vil Hydrema-kabinerne være matsorte.

Lavt støjniveau

- Og så har vi intet mindre end verdens laveste støjniveau for grave-læssemaskiner. Det er helt nede på 66 dB for 906E og 67 dB for 926E, siger Thorkil Iversen.

Motorstøjen kan naturligvis holdes i ave ved at spare på omdrejningerne. Og det er der god grund til, for dels sparer det brændstof, og dels opnår 906E 103 hk ved 1500 omdrejninger. Det er en forøgelse på hele 22 procent i forhold til D-serien.

De to nye Hydrema grave-læssemaskiner trykker henholdsvis 9200 og 9500 kilo på badevægten. bjm
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078