23948sdkhjf

Trængsel kræver langsigtet investering

København er enig i flere af Trængselskommissionens anbefalinger
Træk i arbejdstøjet og grav dybt i lommerne. Så klar er opfordringen fra teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ayfer Baykal (SF) til regeringen, efter at Trængselskommissionen har præsenteret sine anbefalinger.

- Jeg er meget enig med Trængselskommissionens anbefalinger af bedre og bredere cykelstier, letbaner og bedre fremkommelighed for busserne. Men vi kan kun gennemføre denne type projekter, hvis vi nedlægger parkeringspladser og indskrænker bilernes kørebaner. Derfor er der ingen vej udenom at reducere antallet af biler i København, siger Ayfer Baykal.

Ikke kun kommunerne

København er allerede i gang med at føre en lang række af Trængselskommissionens anbefalinger ud i livet. Men behovet for investeringer er så stort, at regeringen også må til lommerne:

- København er vækstmotor for hele Danmark. Hvis vi fortsat skal udfylde den rolle, skal vi have gjort noget ved trængslen i hovedstaden nu, siger Ayfer Baykal og fortsætter:

- Den opgave kan kommunerne i hovedstaden ikke løfte alene. Derfor må regeringen forpligtige sig på en langsigtet investeringsstrategi i udbygningen af den kollektive trafik og cykelinfrastrukturen i hovedstaden efter samme model som togfonden.

Ayfer Baykal er bekymret over forslagene om at udvide kapaciteten på motorvejene, der fører ind til København.

- Hver gang man gør det nemmere at køre i bil til København, gør man blot problemerne med biler, støj og luftforurening værre for københavnerne, siger hun.

Det lader ikke til, at Ayfer Baykal skal frygte, at regeringen vil udbygge motorvejsnettet til København.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) meldte ved offentliggørelsen af Trængselskommissionens betænkning ud, at en udbygning af motorveje ikke stod øverst på regeringens ønskeliste.

For roadpricing

Regeringen har meldt ud, at den ikke vil indføre roadpricing på trods af, at det ifølge Trængselskommissionen er det mest effektive middel til at mindske trængslen.

Ifølge Ayfer Baykal bør regeringen iværksætte forsøg med roadpricing.

- Nu står det klokkeklart, at roadpricing er det eneste redskab, der kan løse trængselsproblemet. Derfor må regeringen trække i arbejdstøjet og følge anbefalingen om at iværksætte et landsdækkende forsøg med roadpricing, siger hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097