Drop tunnel og sats på vejvedligehold
Fremtidsforsker mener, at Aarhus skal droppe tunnelplaner for i stedet at vedligeholde veje
- Aarhus er landets yngste by, og den vokser eksplosivt. Om 20 år bor der mindst 65.550 flere borgere i kommunen. Samtidig er det tankevækkende, at Aarhus i dag er det sted i Danmark, hvor det er sværest at komme frem - en århusianer sidder fast i trafikken 61 timer om året. Sådan sagde Jesper Bo Jensen fra Fremforsk - Center for fremtidsforskning, da han holdt oplæg til valgmødet.
Jesper Bo Jensen slog fast, at Aarhus har en stor udfordring med byens veje både hvad angår vedligeholdelse, drift og infrastrukturen generelt.
- Vækst kræver bedre infrastruktur, der skal investeres i en voksende by. Vejene er byens blodårer, og hvis man ikke kan komme frem til for eksempel midtbyen, vil man vælge den fra, og det går ud over detailhandlen. Og kan man ikke komme rundt, vil virksomheder køre udenom og slå sig ned andre steder. Vil man ruste sig til fremtidens storby, der strækker sig fra Randers til Kolding og med Aarhus som det naturlige centrum, må vejene prioriteres, sagde han.
Drop Marselistunnel
Jesper Bo Jensen foreslog, at man dropper tunnelen under Marselis Boulevard og i stedet bruger de 1,4 mia. kroner på at betale alt det andet: hullede veje, elendige cykelstier, slidte områder og mangel på vedligeholdelse. Han roste dog grundstrukturen på den overordnede kollektive trafik:
- Det er godt, men ikke god nok. Mere asfalt og vedligehold, lød opfordringen.
Ingen ekstra penge
Panelet til valgmødet bestod af Aarhus Kommunes byrådsmedlemmer Ango Winther (S), Bünyamin Simsek (V), Niels Christian Selchau-Mark (K) og Jan Ravn Christensen (SF).
De fire politikere kunne alle se problemerne, men henviste til budgettet for 2014, som netop er vedtaget i byrådet. Her er der ikke sat ekstra penge af til vedligeholdelse.