Trafikanter skal betale ny Storstrømsbro
Venstre foreslår at Femern-brugerne også skal finansiere Storstrømsbroen - transportministeren vil først kende Femern-projektets samlede økonomi
Det mener Venstre, og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er ikke afvisende over for tanken men vil have overblik over Femern-projektets økonomi, før der kan træffes en sådan beslutning.
- Den ny Storstrømsbro er en forudsætning for Femern-forbindelsen. Uden en højklasset jernbane på hele strækningen skaber vi en flaskehals. Derfor skal vi se Storstrømsbroen som en integreret del af Femern-forbindelsen, og derfor er det også naturligt, at det er brugerne af Femern-forbindelsen, der finansierer også den ny Storstrømsbro, siger Kristian Pihl Lorentzen, Venstres trafikordfører, til Licitationen.
Regeringen har i sit finanslovsforslag for 2013, der blev fremlagt forleden, lagt op til, at der anvendes 3,9 mia. kroner af Infrastrukturfonden til finansiering af en ny Storstrømsbro med dobbeltsporet jernbane, vejforbindelse og cykelsti.
Tydeligt signal til EU
Kristian Pihl Lorentzen understreger, at der i Venstre er fuld opbakning til beslutningen om at bygge en ny bro over Storstrømmen, men at partiet er uenig i finansieringen.
- De knap fire mia. kroner er der hårdt brug for til andre vigtige projekter, eksempelvis udbygningen af motorvejen på Vestfyn, tredje etape af Frederikssundsmotorvejen eller den sidste del af Køge Bugt-motorvejen, og pengene kan jo kun bruges en gang. Ved at tage pengene i Infrastrukturfonden, begrænser vi vores muligheder på andre områder, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Samtidig er der sund fornuft i at lade brugerne finansiere den ny Storstrømsbro, fordi vil dermed sender et tydeligt signal til EU om, at broen er en integreret del af forbindelsen til Tyskland, og at tingene skal ses i sammenhæng. Vi svækker vores muligheder for at få EU-støtte, hvis vi lægger op til at tage pengene i Infrastrukturfonden, siger Venstres trafikordfører.
Beslutning nu nødvendig
Transportminister Henrik Dam Kristensen har forståelse for argumentationen.
- Vi er nødt til at træffe en beslutning om en ny Storstrømsbro her i dette efterår, hvis broen skal stå færdig samtidig med, at Femern-forbindelsen åbnes, og ingen kan vist forestille sig, at togtrafikken ikke kan glide hele vejen. Derfor er vi nødt til at finde finansieringen af Storstrømsbroen allerede nu. Først når anlægsloven for Femern vedtages, og det bliver formentlig i efteråret 2014, kender vi den endelige pris for Femern-forbindelsen, og først der kan man foretage beregninger af, om Femern kan bære yderligere anlægsomkostninger. Og så længe kan vi simpelthen ikke vente med at sætte gang i processen med at bygge en ny bro over Storstrømmen, siger Henrik Dam Kristensen til Licitationen.
Transportministeren oplyser, at når regeringen lægger op til at finansiere Storstrømsbroen med penge fra Infrastrukturfonden skyldes det, at det er de eneste penge vi har i øjeblikket".
- Jeg tror ikke, regeringen og Venstre er grundlæggende uenige. Når vi kender den samlede økonomi for Femern-projektet kan vi overveje, hvad projektet kan bære. Vi må ikke ikke risikere, at Femern-forbindelsen lider rentedøden, siger Henrik Dam Kristensen.
Han mener ikke, at medfinansiering fra EU udelukkes ved, at der lægges op til at pengene hentes i Infrastrukturfonden.
- Vi er helt enige i, at en ny Storstrømsbro skal ses i sammenhæng med Femern, og det er netop derfor, at vi ikke kan vente med beslutningen, siger ministeren.