Økonomien holder på Øresundsbroen
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) slår fast, at vejtaksterne på Øresundsbroen fastsættes af Øresundsbro Konsortiet
Men det fremgår dog samtidig, i Konsortialaftalen fra 1992, at færgetaksterne ved Helsingør-Helsingborg skal være udgangspunkt for fastsættelsen af taksterne.
Det oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i et svar til Benedikte Kiær fra De Konservative.
I år 2000 blev brotaksterne derfor fastsat ud fra de daværende færgetakster, ligesom det også står fast, at Øresundsforbindelsen skal drives efter sunde forretningsmæssige principper", og derfor skal broen kunne tilbagebetales med indtægter fra brugerne af den faste forbindelse.
- Tilbagebetalingstiden for Øresundsbron afhænger af en lang række faktorer, hvoraf de vigtigste er de nuværende og forventede trafikmængder, renteudgifter, drift og udbyttebetaling til moderselskaberne til afvikling af disse selskabers gæld, oplyser ministeren videre.
Afmatning
De nævnte faktorer ændrer sig løbende. Eksempelvis var trafikken i årene efter åbningen betydeligt lavere end forventet. Efterfølgende voksede trafikken ganske pænt, mens man i de seneste år igen har oplevet en afmatning i trafikken.
Øresundsbrokonsortiet udarbejder på den baggrund løbende reviderede prognoser for afviklingen af gælden.
- Den politiske følgegruppe orienteres normalt ikke om forhold, der vurderes at ligge inden for Konsortiets almindelige drift eksempelvis den løbende takstfastsættelse. Konsortiets årsrapporter ligger tilgængeligt på Konsortiets hjemmeside, men jeg vil gerne medvirke til, at følgegruppens medlemmer fremover orienteres nærmere om udviklingen i Øresundsforbindelsens økonomi, oplyser ministeren.
Forventeligt
Henrik Dam Kristensen oplyser videre, at det er forventeligt, at både Øresundsbro Konsortiet samt A/S Øresund, der ejer den danske halvdel af Konsortiet og de danske landanlæg, på nuværende tidspunkt har negativ egenkapital":
- Det afgørende for økonomien i den faste forbindelse er, at der skabes tilstrækkelige indtægter fra trafikanterne til over tid at afvikle gælden i begge selskaber, hvilket fortsat vurderes at være tilfældet. Øresundsbro Konsortiets rentebærende gæld er reduceret med mere end to mia. kroner siden 2003, og Konsortiet forventer, at gælden i selskabet vil være tilbagebetalt i 2034. Gælden i A/S Øresund forventes tilbagebetalt i 2047, slutter transportministeren.