23948sdkhjf

FOA angriber OPP-projekter

FOA hævder, at kommuner, der bygger skoler som OPP-projekter, skaber en alvorlig indskrænkning af den kommunale selvbestemmelsesret
De offentligt ansattes fagforbund, FOA, går nu til angreb på den stigende brug af OPP i forbindelse med eksempelvis byggerier af nye skoler og funktionskontrakter.

Ifølge FOA betyder det, at kommunerne får større udgifter og er økonomisk bundet af 30-årige kontrakter.

- Skoler, bygget ved brug af offentlig-private partnerskaber - OPP - er både dyrere, hvad angår finansiering, drift og vedligehold. De danske erfaringer med OPP er sparsomme – til gengæld er meningerne delte og mange, siger Reiner Burgwald, der er sektorformand i FOA, med henvisning til en ny undersøgelse lavet af FOA på baggrund af svar fra kommunale forvaltningschefer. Undersøgelsen er lavet ud fra et ønske om større viden og indsigt. FOA har derfor interviewet lærere, kommunale forvaltningschefer, forældre og teknisk personale for blandt andet at få svar på, hvilke omkostninger, der er ved at drive en OPP-skole.

Mangler viden

Reiner Burgwald mener, at debatten mangler dokumenteret viden, så man reelt kan tage stilling til fordele og ulemper ved OPP-løsningerne.

- Hvis man alene ser på anlægsudgifterne, så viser undersøgelsen, at eksempelvis Herning Kommune på baggrund af egne beregninger har en merudgift på en halv million, fordi kommunen valgte en OPP-løsning frem for selv at have købt og finansieret byggeriet, forklarer Reiner Burgwald.

Han peger på, at det gælder en skole, som kommunen ikke selv ejer, og hvor lejekontrakten løber i 30 år:

- Jeg synes derfor, at vi bliver nødt til at tage stilling til, om vi har råd til OPP. Mit svar er et klart nej. De 30-årige kontrakter, hvor kommunerne forpligter sig til at fastholde et bestemt udgiftsniveau, er et stort problem. Det siger sig selv, at hvis en kommune i 30 år er tvunget til at afsætte penge til en skole, med færre og færre børn – så virker det meningsløst, siger Reiner Burgwald.

Samtidig henviser han til, at kommunen er tvunget til at fastholde et serviceniveau på skolen på bekostning af andre kommunale opgaver:

- Det er dyrt og en alvorlig indskrænkning af den kommunale selvbestemmelsesret, slutter Reiner Burgwald.

Overraskelse i byggeriet

Erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius, er overrasket over FOA’s udmelding og peger på, at det "virker som om FOA har fundet en gammel flaske vin og trukket den op".

- Det problem, FOA adresserer, er lige præcis det, der er baggrund for "OPP-light". Det er offentlig finansiering og ejerskab, mens drift og vedligehold er udbudt på en lang kontrakt. Dansk Byggeri er fordomsfri i forhold til OPP, hvis det kan hjælpe til at realisere projekter med en positiv samfundsmæssig værdi. Herning er et tidligt eksempel på OPP, hvor man nu har lært af fejlene. Et nyt OPP-projekt, en skole i Frederikshavn, er en succes, hvor kommunen konkret har sparet flere millioner kroner. Det er et nyt tidssvarende byggeri, der afløser nogle gamle skoler, som er lukket. Man skal selvfølgelig både fra kommunernes og entreprenørernes side være opmærksom på bindingsperioden, da det kan være svært at spå om fremtiden. Det er i sidste ende et spørgsmål om, hvem der bedst bærer de langsigtede risici, siger Torben Liborius til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Leder side 4
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203