23948sdkhjf

Store kassevogne i tæt opløb

Mester Tidende har testet de nyeste kassevogne på markedet og det udviklede sig til et meget tæt opløb mellem de tre bedste. Licitationen bringer her resultatet
Selvom sammenligningstests af varebiler i de fleste tilfælde naturligt nok er rettet mod de nyeste biler på markedet, så er det særligt interessant og lidt af en sjældenhed at kunne samle et felt bestående af markedets største varebiler til almindeligt kørekort med de allernyeste opdateringer.

At der primært er tale om motorer, som er godkendt med euro-5 miljøegenskaber, gør kun producenternes udviklingsarbejder endnu mere kærkomne.

Formuleringen “gavnligt for miljøet" er netop et af hovedelementer i Mester Tidendes test, hvor Iveco Daily for første gang trak det længste strå og blev kåret som vinder. Derimod var det ikke så stor en overraskelse, at det nyeste bidrag i Fords populære Transit serie, Transit Custom (Årets varebil i Europa 2013), blev nummer to. Andenpladsen har Ford Transit jo nydt godt af ved tidligere lejligheder.

Modsat kan Mercedes Vitos 3. plads godt tåle betegnelsen "gruppetestens største overraskelse". Primært fordi "Stjernebilerne" tidligere har haft en magisk tiltrækningskraft på de håndværkere, som tester bilerne sammen med Mester Tidende.

Det blev til delt fjerdeplads for duoen Opel Movano og Renault Master.

De to Fiat Ducato familiemedlemmer blev placeret som respektive nummer fem og seks, mens Citroen Jumpy blev placeret som nummer syv i testen.

Hvorvidt pointresultatet stemmer overens med læsernes opfattelse, kan vi kun overlade til dem at afgøre. Til gengæld står bladet inde for, at de biler som har deltaget i testen alle er varebiler med topmoderne komfort, køreegenskaber og passiv/aktiv sikkerhedsniveauer, der intet lader stå tilbage i forhold til de mest moderne personbiler i mellemprisklassen.

En rigtig slider

Ret beset har testvinderen, Iveco Daily, ikke så mange nyheder på programmet. Til gengæld er de kærkomne gevinster for miljøet.

Ingen let lastbil kan imidlertid som Iveco Daily prale med så mange opdateringer og dermed forbedringer i løbet af de seneste snart 25 år. De nyeste skud på stammen er miljøopdaterede motorer, delvis ny front og nye instrumenter.

Denne gang har Ivecos udviklingsafdeling primært kastet sig over opdatering af det bestående motorprogram til Euro-5 og EEV miljønormerne. I samme moment har instrumentbordet fået en overhaling med blandt andet nye og mere overskuelige instrumenter, ligesom fronten har fået delvist nyt design og nye forlygter.

Iveco Dailys danske standardudstyrspakke indeholder iøvrigt blandt andet ESP, ABS-skivebremser, airbag i rattet, centrallås med fjernbetjening, el-rudehejs og elektrisk indstilling af sidespejle.

Et nyt hit

Testens andenplads går til Ford Transit Custom. Med lanceringen af den nye Transit Custom opdeler Ford van-ikonet Transit i to separate Tranist-modeller. Første skud på stammen er altså Ford Transit Custom, der erstatter de lette forhjulstrukne modeller omkring tre tons totalvægt i Fords nuværende Transit-program. Senere følger en ny selvstændig og større Transit-model, der er rettet mod den niche, der i dag dækkes af de store og ofte baghjulstrukne Transit-varianter. Mester Tidendes test viser, at den nye Ford Transit Custom på en lang række punkter er markant bedre end forgængeren. Inde bag rattet står det hurtigt klart, at Transit Custom er en van, der er meget tæt på at lukke hullet til design og komfort, som det kendes fra personbiler. Det er stadig muligt at krydse kabinen uden akrobatiske øvelser, men ellers er der ikke meget i førerkabinen, der signalerer varebil. Sæderne er et velvalgt kompromis med komfort og støtte under kørslen over for behovet for let og ubesværet ind- og udstigning. Med den nye Ford Transit Custom har Ford skabt en særdeles værdig afløser i segmentet omkring tre tons totalvægt.

Ren komfort

Med 5-trins automatgear og en stærk motor er testens nr. 3 Vito 113 CDI en drøm at køre. Med Vito 113 CDI kan Mercedes-Benz prale med at kunne tilbyde en af markedets bedste eksempler på en hurtig og komfortabel varebil.

Med undtagelse af kombinationen med en 3-liters V6 dieselmotor, der frembringer ikke mindre end 204 hestekræfter og en 5-trins fuldautomatisk gearkasse, er der stort set ingen forskel mellem den lynhurtige Vito 113 CDI og de mere almindelige Vito varebiler, der blev lanceret som nye produkter i 2003.

Vito’en er den absolut dyreste i Mester Tidendes testfelt. Til gengæld er listen over standardudstyr alenlang. Den omfatter blandt andet el- betjente sidespejle med varme, el-rudehejs, varmedæmpende frontrude, fuldautomatisk klimaanlæg, motorvarmer og fjernbetjent centrallås. På sikkerhedsfronten er Vito monteret med ABS-skivebremser på alle hjul, den særlige bremseassistent (BAS), der hjælper chaufføren i tilfælde med panikbremsning og EBD, som er et elektronisk bremsekraftsystem, som fordeler akslernes individuelle vægt til optimal bremsning. Derudover er sikkerheden godt suppleret med ASR antispind regulering af trækakslen og det elektroniske stabiliseringsprogram ESP.

En dynamisk duo

Med undtagelse af kosmetiske forskelle såsom frontgitter og emblem er selv de nyeste Renault Master og Opel Movano varebiler stort set ens. Det som skiller de nye varebiler ud fra de nu forrige modeller er for eksempel valgmulighed mellem for- eller baghjulstræk. Totalvægt op til 4,5 ton med nyttelast op til 2,5 ton og varerums størrelser op til 17 kbm. Dertil kan så lægges fordele som nyudviklede euro-5 motorer med lavt brændstofforbrug og lavt CO2 udslip. Og desuden nedsatte vedligeholdelsesomkostninger, ergonomisk velindrettede førerkabiner samt interessant totaløkonomi med lave driftsomkostninger.

Noget af det, som vil glæde håndværkere meget er, at designere og ingeniører har lagt vægt på et højt komfortniveau i førerkabinen, der er 5,7 cm længere end den nu forhenværende modelserie. Med hensyn til til karrosserivarianter er den nye varebilduo dækket godt ind med 350 forskellige af slagsen.

Når det gælder testens femte- og sjetteplads, som indtages af de to Fiat Ducato-kassevogne, så kunne de lige så godt hedde Peugeot Boxer eller Citroen Jumper. De tre mærkers modelkollektioner er nemlig stort set identiske varebiler, der reelt set kun skiller sig ud fra hinanden med separate navne og mærker.

For de tre mærkers vedkommende er det komplette modelprogram tilgængeligt som blandt andet lukkede varebiler og chassiser med enkelt- eller dobbeltkabine. Bilerne kan leveres i fire længder, med tre akselafstande og fire taghøjder, som tilsammen eller hver for sig, giver fem varerum størrelser fra otte til 17 kbm. Eftersom modelprogrammet som helhed tilbydes i flere end 2.000 varianter, burde enhver håndværker kunne finde sin egen optimale kombination til varetransport eller transport af værktøj og andet

Topmoderne førerkabine

Testkørerne placerer Citroen Jumpy på syvende pladsen og bemærker blandt andet, at der kræses om chaufføren.

Med hensyn til eksteriør og interiør fanger blikket topmoderne og smarte designs. I første omgang er den største koncentration rettet mod bilens flotte eksteriør, der på visse punkter minder om Citroen familiens storebror, Jumper.

Men førstehåndsindtrykkene bliver betydelig forstærket, når øjnene rettes mod førerkabinens interiør og indretning.

På de punkter er der virkelig kræset omkring chaufføren med topmoderne udsyn til trafikken, masser af aflægningsplads i dørene og en 2-delt hylde over frontruden, kop- og flaskeholdere og et let overskueligt instrumentbord.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109