Udenlandske bud på kæmpeopgaver
Europas største entreprenørkoncern er prækvalificeret til en del af arbejdet på den ny jernbane mellem København og Ringsted
Men de store udenlandske entreprenørkoncerner kommer nu på banen til et par af baneprojektets allerstørste kontrakter. Blandt andre Europas største entreprenørkoncern, franske Vinci, vil være med til at bygge en del af strækningen.
Banedanmark har netop prækvalificeret fem henholdsvis seks entreprenørvirksomheder til to af de største udbud, dels en kort strækning med tunnel i Valby, dels en 18 km lang strækning mod Køge med jordarbejde og 60 store og små konstruktioner. Hver opgave har en anslået kontraktværdi i omegnen af en mia. kroner.
På tunnelentreprisen har Banedanmark prækvalificeret fem konsortier med et joint venture mellem Pihl og Aarsleff som eneste rent danske ansøger. Desuden er MT Højgaard prækvalificeret i et joint venture med Züblin, mens de øvrige er tyske Hochtief, spanske FCC Construccion og hollandske TBI Infra BV.
På den lange strækning mellem Ishøj og Køge er de prækvalificerede med dansk islæt Per Aarsleff A/S, et joint venture med MT Højgaard og Arkil samt et joint venture med Eriksson og Züblin. De skal konkurrere med førnævnte spanske FCC og hollandske TBI Infra samt franske Vinci, der målt i omsætning er Europas største entreprenørkoncern.
Ikke overraskende
Kontraktchef på den ny bane Niels Sørensen fra Banedanmark er ikke overrasket over den store udenlandske interesse.
- Projektet og dets opdeling har været annonceret i TED-databasen, og det har givet anledning til henvendelser fra udenlandske virksomheder, der har givet udtryk for deres interesse og har ønsket at få og har fået yderligere oplysninger, så det kommer ikke bag på os, at de omsætter interessen til en konkret ansøgning om at være med på nogle af de allerstørste af projektets kontrakter, siger Niels Sørensen.
Omkring en milliard
Tunnelentreprisen drejer sig om en strækning i Valby og Hvidovre, hvor jernbanen lægges i tunnel og trug. Der udbydes 1.255 meter tunnel i to dele og knap 1.800 meter trug. Desuden skal der udføres nødudgange, ramper, pumpestationer, to jernbanebroer og to fodgængerbroer.
Banedanmark vurderer, at værdien af den kommende tunnelkontrakt bliver på mellem 120 og 150 mio. euro - eller mellem 900 mio. og 1,1 mia. danske kroner.
Den lange strækning mellem Ishøj og Køge Nord er en opgave med blandt andet jordarbejde på hele den 18 km lange strækning samt desuden som nævnt 60 forskellige konstruktioner, blandt andet seks jernbanebroer, syv fodgængerbroer og -tunneler, rørlægninger, støjskærme og faunapassager.
Banedanmark forventer en pris på 100-120 mio. euro - eller mellem 750 og 900 mio. kroner.
Uanset hvem der får arbejdet skal de naturligvis opfylde Banedanmarks udbudsbetingelser i forhold til arbejdsklausul efter ILO 94 samt et antal lærlinge i forhold til opgavens størrelse. Spørgsmålet om antallet af lærlinge er et anliggende for forhandling, inden kontrakten underskrives.
Begge arbejder skal påbegyndes sidst på året eller i begyndelsen af 2014.