Transportkvaler
CDs Arne Melchior er kendt for at have udtalt, at han ikke kender nogen, "der nogensinde har fortrudt byggeriet af en bro", og det kan han såmænd sagtens stå ved, for når broer som både Storebælt og Øresund først er bygget, så bliver de heldigvis også brugt. Konservative Kaj Ikast er formentlig også stadig stolt af sin indsats i Trafikministeriet, selv om han stod i saltvand til halsen, da Storebæltstunnelen sprang læk ved Sprogø under anlægsfasen.
Den nuværende transportminister Henrik Dam Kristensen har bestemt også sine kvaler; ikke mindst med Regeringens beslutning om at indføre trængselsafgifter omkring København, som bringer ham på alvorlig kollisionskurs med partifællerne i borgmesterstolene rundt om i omegnskommunerne. Og nu er DSB under beskydning for at tilsidesætte lokale hensyn i forbindelse med planlægningen af den serie af nye parkeringspladser, som bliver nødvendige at anlægge for at tilgodese pendlere til hovedstaden, som ønsker at bruge offentlig transport til city og dermed undgå at betale trængselsafgiften.
I dagens udgave af Licitationen Byggeriets Dagblad, regner økonomistuderende ved Københavns Universitet sig frem til, at det samfundsmæssigt set ikke kan betale sig at anlægge en metrolinie til Københavns nye udviklingsområde i Nordhavnen som en forgrening på den kommende Metrocity-ring.
De studerende bruger samme beregningsmodeller, som man anvender i Transportministeriet, og det viser sig, at nutidsværdien ved at bygge metro til Nordhavn til åbning i 2030 vil være et minus på ca. 1,1 mia. kr., mens et fremrykket projekt til åbning samtidig med Metrocity-ringen i 2019 vil fordoble det samfundsøkonomiske underskud til 2,2 mia. kr.
Umiddelbart synes de samfundsøkonomiske konsekvenser forholdsvis beskedne, når det påtænkes, at udviklingsområdet i Nordhavn på sigt vil blive en ny bydel i København med cirka 40.000 beboere, men det er i den forbindelse værd at huske på, at udbygningen af Ørestad i den anden ende af hovedstaden også så ud til at være et vildskud i begyndelsen af anlægsfasen. Det har vist sig at være et vildskud med modsat fortegn. Det er der i hvert fald masser af fysiske beviser for, hvis man kaster et blik ud over det tidligere så flade Amager.
Derfor vil Licitationen som Byggeriets Dagblad gerne slå på tromme for, at dansk transportpolitik tager visionært udgangspunkt. Der er jo også fuld gang i udviklingen af alternative transportformer som for eksempel letbaner og hybridbusser, der kan understøtte bæredygtigheden i fremtidens bytrafik i Danmark.