23948sdkhjf

Det støjende arbejde begynder først nu

Metroselskabet går i offensiven for at fortælle, at anlægsarbejdet vil støje ikke mindst i år og næste år
Udbygningen af den københavnske metro er en succeshistorie. Det er svært at finde nogen, som ikke synes, det er en god ide – nej ikke bare en god ide, men fuldstændig rigtigt og bare et halvt hundrede år for sent – at også København får kollektiv transport, som ikke skal konkurrere med den private transport på offentlig vej.

Alligevel er metrobyggeriet kommet i defensiven den seneste tid. Historier om naboer, der må leve i støjhelvede, overskridelse af støjgrænserne og mangel på forståelse for problemerne for byens borgere har fået en oplagt vindersag til at tage sig forslået ud.

Nu går bygherren – Metroselskabet, der er ejet af Københavns og Frederiksberg kommuner samt staten – derfor i offensiven.

Selskabet vil prøve at sætte en anden dagsorden, der lyder, at man desværre ikke kan få den eftertragtede og ønskede ny metro – Cityringen – uden det støjer og støjer meget. Det er teknisk umuligt.

Samtidig vil Metroselskabet fortælle, at man som bygherre har truffet adskillige beslutninger, som rent faktisk har flyttet det mest støjende og beskidte arbejde fra tæt beboede områder til pladser eller til en sø. Man vil også fortælle, at stort set ingen bygninger er revet ned i et anlægsprojekt, som er det største i København siden 1600-tallet.

Ny kampagne

Derfor igangsætter Metroselskabet nu en kampagne, hvor man blandt andet fortæller, at det mest støjende arbejde ved anlægsarbejdet udføres nu og i 2013. Derfra bliver det bedre.

Det mest støjende arbejde i forbindelse med den nye metro finder sted i den periode, hvor væggene til de nye stationer anlægges. Det er man i gang med på fem af de i alt 17 stationer.

Støjen kommer som følge af, at der bores vægge ned i jorden forud for, at udgravningen af stationerne begynder.

- På de fleste byggepladser sker dette borearbejde i 2013. Denne fase er den mest støjende under metrobyggeriet, og den tager typisk 8-10 måneder på hver byggeplads. Når vi er færdige med væggene, skal vi i gang med gravearbejdet. Det er langt mindre støjende, da det meste arbejde foregår under jorden. Gravearbejdet foregår under et betondæk, som dæmper støjen, forklarer Erik Skotting, der er teknisk direktør i Metroselskabet.

Også de fire meter høje hegn rundt om metrobyggepladserne er opsat for at mindske støjen. De er på indersiden foret med rockwool, som mindsker støjen med 10 dB – det svarer til, at man oplever en halvering af støjen, når man befinder sig på den anden side af hegnet.

Sætter præg på trafikken

Arbejdet med at grave ud til stationer samt at bore de to 15,5 kilometer lange tunnelrør er indledt og vil fortsætte i 2013, og det vil sætte sit præg på trafikken i hovedstaden.

Jorden bliver fragtet fra byggepladserne til Nordhavnen, hvor jorden bruges som opfyldning i den nye bydel.

Metroselskabet fortæller derfor allerede nu, at der bliver voldsom lastbilkørsel, når jorden skal fragtes fra stationshullerne til Nordhavn.

- Der kommer til at være omkring 500 flere lastbilkørsler om dagen på grund af metrobyggeriet. Gennem en by der i forvejen er stærkt trafikeret. Det kommer til at kunne mærkes, også selvom vi primært holder os til de store veje og de ruter, som kommunen har hjulpet os med at anvise, forklarer Erik Skotting.

For at lette trafikken har Metroselskabet i samarbejde med kommunen og politiet justeret 375 lyssignaler i København, så trafikken kan glide lettere. På alle byggepladser er indrettet anlæg, så lastbilernes dæk bliver vasket af hensyn til sikkerheden på vejene.

- Vi beklager, at metrobyggeriet i de kommende år kommer til at medføre disse gener for hovedstadens indbyggere og gæster, både på støjsiden og i trafikken. Vi har forsøgt at begrænse generne mest muligt, men er klar over, at det for nogle mennesker forsat vil være en stor belastning, siger Metroselskabets tekniske direktør.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094