23948sdkhjf

Store veje ryddes på finsk og italiensk

OG Maskiner fik ordre på 65 sneplove til Vejdirektoratet og henter nogle af dem hos ny leverandør
"Lumiaura" har umiddelbart ikke mange lighedstræk med "spazzaneve". Og så alligevel. Hvis man lader Google oversætte "sneplov" til henholdsvis finsk og italiensk, får man de to vidt forskellige ord for det samme. Og det er præcis, hvad OG Maskiner med hovedkvarter i Taastrup og jysk afdeling i Aalborg har gjort. Firmaets erfarne "plovmand", Bruno Pallesen, har hittet et nyt importmærke til firmaet i det nordlige Italien. Og dermed suppleret sortimentet af snegrej, som ellers har været finsk.

Og så er der ellers blevet langet plove over disken på Fåborgvej i det østlige Aalborg. 65 styk til Vejdirektoratet, som nu vil rydde det overordnede vejnet på finsk og italiensk.

Samtlige plove er til montering på lastbiler og går direkte i beredskab til at rydde motorveje, motortrafikveje og store hovedlandeveje.

Enkel italiener

- Vi har leveret 43 finske plove fra Arctic Machine, som er vores "gamle" agentur. Og så får Vejdirektoratet også 22 Assaloni-plove fra Italien. Vi har fået den nye import, fordi vi også gerne ville have en lidt mere enkel plov på programmet, fortæller Bruno Pallesen, som er OG Maskiners distriktschef i det jyske.

Mens de 22 italienske Assaloni-plove er cylindriske, er der tale om 43 diagonalplove fra Arctic Machine.

- Samtlige 65 plove er forsynet med din-plade til direkte montering på alle lastbiler. Alle har hårdtmetalskær og også sjapskær. Og alle er leveret med GPS, så det er muligt at følge hver enkelt plov direkte på Vejdirektoratets Vintermand-system og blandt mange informationer se om ploven er oppe eller nede, se antal driftstimer og meget andet, siger Bruno Pallesen hos OG Maskiner.

Hårdtmetalskærene skal give plovene flere driftstimer og tilsvarende færre værkstedstimer.

550 timers skær

- Gammeldags stålskær kører 15 til 20 timer. Vejdirektoratet har stillet krav om, at skærene skal holde til mindst 150 timers snerydning. Men de skær af hårdtmetal, vi anvender, kører som minimum 250 timer. Vi har også eksempler på plove, der har kørt 550 timer på motorvej med skær fra Arctic Machine. De rigtig mange timer, der er i de nye skær, betyder naturligvis, at vognmanden ikke skal retur og skifte midt på ruten. Der er virkelig store besparelser at hente ved at bruge hårdtmetalskær af god kvalitet, vurderer Bruno Pallesen.

Nogle saltspredere

Vejdirektoratet lod i øvrigt ikke handelen med OG Maskiner bliver ved de 65 sneplove. Der røg også 10 saltspredere fra den sydtyske fabrik Küpper Weisser, som er blandt Europas store producenter af grej til vintervejene.

- Sprederne er med henholdsvis fem og syv kubikmeter væsketank, og der er tale om kombispredere, som både kan sprede væske og tørstof, siger distriktschef Bruno Pallesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125