23948sdkhjf

Præfabrikerede betonbroer lige op over

De tider, hvor broerne støbes på pladsen, er måske ved at rinde ud. I hvert fald arbejdes der kraftigt på udviklingen af præfabrikerede løsninger
I Danmark er der en lang tradition for at bygge vej- og banebroer ved anvendelse af in-situ støbte løsninger.

Der findes også eksempler på broer opført med præfabrikerede løsninger, men de gældende vejregler har primært fokus på in-situ støbte løsninger. Et nyt projekt skal sikre, at præfabrikerede løsninger fremover bliver et ligeværdigt alternativ til in-situ støbte løsninger.

Der er stor aktivitet i anlægsarbejdet på de danske veje i forbindelse med de massive udbygninger og renoveringer af den danske infrastruktur, som foregår i øjeblikket og i de kommende år.

I England og Irland er traditionen til gengæld en helt anden end i Danmark. Her opføres de fleste broer ved anvendelse af præfabrikerede løsninger.

Trafikale fordele

Betonelement-Foreningen har i 2012 igangsat et projekt, der har til formål at undersøge mulighederne for at udbrede brugen af præfabrikerede løsninger til danske broprojekter.

Fordelene ved anvendelse af elementer er åbenlyse – det giver tidsbesparelser i forbindelse med opførelse og deraf reducerede gener for trafikanterne.

- Dette projekt skal dokumentere de åbenlyse fordele, der er ved anvendelse af præfabrikerede muligheder og samtidig dokumentere, at kvaliteten og holdbarheden af vores broer fastholdes, siger Betonelement-Foreningens formand, adm. direktør for CRH Concrete A/S, Claus Bering til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Idéen med projektet er at få skabt et overblik over, hvilke eksisterende danske broer, der rent faktisk er opført med præfabrikerede løsninger og dykke ned i, hvordan tilstanden af disse broer er.

Dette skal selvfølgelig sammenholdes med tilstanden af tilsvarende broer med samme alder, som er opført in-situ.

Flere barrierer

En af barriererne for anvendelsen af præfabrikerede broelementer er, at de danske vejregler er skrevet til kun at omhandle in-situ løsninger, og der er flere forhold i vejreglerne, som gør det svært for elementproducenterne at tilbyde konkurrencedygtige løsninger med det regelsæt, der ligger i dag.

- Vi kan sagtens producere præfabrikerede broelementer i høj kvalitet med den levetid, som broer skal designes til. Men for at kunne tilbyde konkurrencedygtige broelementer skal de vejregler, der gøres gældende for præfabrikerede broelementer indrettes på en måde, så de egner sig for en industriel og rationel produktion på en betonelementfabrik, fortsætter Claus Bering.

Undersøgelserne i projektet gennemføres af Betoncentret på Teknologisk Institut og det forventes, at den første rapport ligger klar i løbet af foråret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093