Ulige konkurrence
Senest viser det sig, at den italienske metroentreprenør er hamrende ligeglad med arbejdsmiljøet og de dertil hørende sikkerhedsregler. I hvert fald har Arbejdstilsynet ifølge Politiken alene i år måttet udstede hele 40 strakspåbud for overtrædelser af Arbejdsmiljøloven, herunder manglende sikkerhedsudstyr, mangelfuld eller slet ingen afspærring og værn mod støj.
CMT - Copenhagen Metro Team - er tidligere afsløret i, at en underentreprenør underbetalte sine byggearbejdere, ligesom der er problemer med at skaffe det aftalte antal praktikpladser. CMT fik opgaven med metrobyggeriet for næsen af et delvis dansk konsortium med deltagelse af Pihl & Søn/MT Højgaard, der allerede ved tildelingen af opgaven ankede afgørelsen for urent trav. Med de sager, der har fulgt metrobyggeriet, må det efterhånden være gået op for selv de danske politikere, at det er nødvendigt med langt skrappedre krav om overholdelse af danske løn- og arbejdsvilkår i forbindelse med kontraktindgåelsen ved store anlægsbyggerier. Vilkår der ved gentagne overtrædelser må føre til, at kontrakten annulleres.
Det er uanstændigt, hvis politikerne igen og igen passivt ser til, mens udenlandske virksomheder stjæler danske arbejdspladser ved unfair og direkte ulovlige midler. Danske byggearbejdere og entreprenører skal selvfølgelig være konkurrencedygtige, men det er umuligt at konkurrere med virksomheder, der underbetaler deres medarbedjere og samtidig overtræder sikkerhedsreglerne. I det hele taget må det vist være på tide, at de danske politikere ligesom brændte børn skyr ilden" lærer at holde sig fra italienske samarbejdspartnere. De dårlige erfaringer fra IC-togene burde have fungeret som advarselssignaler.
Det er nu, de danske politikere skal trække grænsen, ellers vil lovløsheden også blive toneangivende ved næste store anlægsprojekt - Femernbyggeriet - til skade for danske arbejdspladser og i sidste ende til skade for hele det danske samfund.