23948sdkhjf

Pitzner Gruppen i treenig turn-around

Pitzner Gruppens tre selskaber forenes nu i fælles markedsføring, fortsat som tre selskaber, men under en fælles paraply udadtil. Mere effektivitet og fælles kundegrundlag er fremtiden
De tre selskaber, AGJ Pitzner, Corona Pitzner og VMC Pitzner, samlet i Pitzner Gruppen, skal fremover til at være en langt mere homogen størrelse i kunderne øjne. De tre selskaber, der ejes af Aksel Pitzner Fonden, i sin tid stiftet af den navnkundige Aksel Pitzner, har i mange år ført hver deres tilværelse i koncernen, dog i de senere år under Pitzner Gruppen, med fælles topledelse.

Men det har hidtil knebet med at finde synergierne, og den nye ledelse, som kom til for et års tid siden, har siden arbejdet på at finde en formel på, hvordan man kan redefinere sig selv som en moderne virksomhed.

Stort pres

- Hele udlejningsbranchen har jo været under et voldsomt pres og har været nødt til at gå ind i sig selv og finde nye måder at lave forretninger på. Det er også tilfældet hos os, hvor vi hidtil har haft tre velfungerende virksomheder, men som alle har været ramt af den udvikling, der har fundet sted i udlejningsbranchen. Derfor har det været tid til at se på, hvordan vi kan gøre tingene bedre, og ikke mindst mere effektivt, fortæller adm. direktør Ole Wamsler, der har fået opgaven med at stå i spidsen for en omorganisering af den cirka 155 mand store koncern, bestående af de tre virksomheder med hvert sit speciale.

- Hidtil har virksomhederne fungeret med hver sin daglige ledelse, hver sit IT-ystem, og i øvrigt en meget forskellig måde at gøre tingene på. Det er vi ved at lave om på, således at vi opnår de åbenlyse synergimuligheder, samtidig med, at vi på en fælles måde kan betjene kunderne på en mere effektiv måde.

Samme kunder

- De tre virksomheder har faktisk mange af de samme kunder, så derfor er det naturligt, at når kunden ringer ind, så ringer han ind til så at sige “hele virksomheden" Han kan få løst sin opgave uanset om det er en skurvogn, en arbejdsplatform, eller et stillads han skal bruge, ved at ringe ét sted hen, erklærer direktøren.

De tre virksomheder har specialer indenfor skurvogne, letvogne moduler, pavilloner. lifte, arbejdsplatforme og stilladser.

- Det er ikke sådan at vi fremover skal være “full-line" leverandør, sådan som mange kalder sig. Der er og vil også fremover være områder, nemlig de ovenfor nævnte, hvor vi føler os som særligt dygtige specialister, siger Ole Wamsler.

Virksomheden blødte i 2010 med et minus på 33 mio. kr., men fik sidste år sat skik på underskuddet, og kunne nøjes med et tab på cirka seks mio. kr.

I indeværende år regner man så med, at synergieffekterne vil begynde at slå igennem, og regner med et overskud. Selskabet oplyser ikke omsætning i regnskabet, men et kvalificeret gæt ligger på omkring 225 mio. kr.

Landets fjerde største

- Samlet set bliver vi ved den endelige strukturomlægning landets fjerdestørste udlejningsvirksomhed, og det siger sig selv, at det kan vi ikke opnå udelukkende ved at udleje til bygge- og anlægssektoren, som jo også har været igennem en tilpasning, siger han.

Netop derfor har koncernen søgt nye græsgange, og det har ført til nye markeder inden for industrien, den offentlige sektor og serviceområdet.

- Faktisk ligger 65 procent af vores omsætning i dag inden for disse områder, mens de resterende 35 procent ligger i bygge- og anlægssektoren, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Firmaet har også aktiviteter indenfor anlægsområdet, men de er begrænsede og udtryk for projektengagementer:

- Vi ser ikke dette område med entreprenørmaskiner af større og mindre slags som et stort udviklingspotentiale, fordi konkurrencen her er meget hård, selvom det er blevet lidt bedre. Vi tror mere på at udvikle nye koncepter til nye markeder, siger han.

Han erkender dog, at anlægssiden for nuværende er det, der driver bygge- og anlægssektoren i Danmark, og formentligt vil være det i de næste par år med, men han holder fast i målsætningen med andre områder.

45 nye lifte fra JLG

Pitzner har netop været på storindkøb for at være i front med liftmateriel

Liftordren lyder på én samlet pakke bestående af 45 højteknologiske JLG bomlifte til en værdi i omegnen af 23 mio. kr., hvilket gør det til en af de største ordrer på liftområdet i Danmark i den seneste tid.

Pitzner ønsker at have en af Danmarks mest moderne liftflåder, så udlejningsvirksomhedens kunder til hver en tid har flest muligheder og får den bedste service. Administrerende direktør Ole Wamsler udtaler i den forbindelse:

- Vi vil være helt forrest i forhold til ny teknologi, så vi kan hjælpe vores kunder med at skabe større effektivitet. Det er ganske enkelt derfor, vi gør det. Ved at holde vores flåde ung, forekommer der færre driftstop og reparationer, hvilket skaber større effektivitet både for os og for vores kunder. I vores branche i dag er det vigtigt at turde investere og tænke fremad – det er på den måde, vi skaber grobunden for vores forretning.

Ny funktionalitet

I Pitzner har man en klar strategi for liftflåden, som handler om at forøge kapaciteten på alle produktområder. Birger Hansen, ansvarlig for Pitzners liftflåde, udtaler omkring det nye storindkøb:

- I bund og grund bestemmer vores kunder hvilke maskiner, vi køber ind. Og lige nu er der stor efterspørgsel efter maskiner med god funktionalitet. Eksempelvis har alle liftene, hvor der er behov for det, indbygget generator, så der bliver produceret 220 volt til kurvene, ligesom der er 4-hjulsstyring på alle modeller, hvor det er muligt. Disse funktioner kombineret med et lavere brændstofforbrug kan være med til at give resultater på bundlinjen for vores samarbejdspartnere.

Kvalitet tjener sig ind

Med indkøbet af de 45 nye lifte er omkring 50 procent af Pitzners flåde af bomlifte under et par år gammel, hvilket ifølge Birger Hansen er et vigtigt signal at sende markedet:

- Investeringen er del af en langsigtet plan, og her er det ikke et tilfælde, at det er JLG bomlifte, som valget er faldet på. Det er en producent, som gennem en årrække har lavet lifte af meget høj kvalitet, så der spares penge på driften. JLG har derudover et effektivt lokalt serviceapparat her i Danmark, så vores kunder er sikre på hurtig service. Den tryghed har vi prioriteret højt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.853