Vejentreprenør med fuld fart på
Jord- og vejentreprenør M.J. Eriksson har fuld fart på maskinerne. Flere motorvejsprojekter, et motortrafikvejsprojekt og dertil andre større opgaver giver travlhed
Alene på vejsiden er der gang i tre motorvejsstrækninger samt en motortrafikvej, og dele af det skal være færdigt allerede i år. Og vinteren har på trods af, at den ikke har været helt så hård som de to foregående år, alligevel sat en bremse i aktiviteterne, blandt andet fordi asfaltværkerne har haft lukket ned for vinteren.
- Vi overtog en strækning af motortrafikvejen Bredsten-Vandel fra det konkursramte Brdr. Andersen, en strækning på 3,5 km, som jo ikke er en lang strækning, men det skal jo gøres alligevel, smiler projektleder Brian Madsen, der har ansvaret for at få strækningen færdig til tiden. Han står netop og venter på, at asfaltværkerne åbner igen, og det regner han med sker inden længe.
- Så kan vi blive færdige med det sidste. Der er lagt lidt forskelligt hist og her, men i det store og hele, er asfalten det sidste der mangler, erklærer han, og forventer at det kan nås omkring den deadline, der er sat.
- Vi mangler asfalt til en halv kilometer, tilføjer han.
Tre andre projekter
Firmaet har tre andre vejprojekter i gang på den samme strækning fra Herning til Vejle, nemlig motorvejsstrækningen Ris-Ølholm, Ølhom-Lindved og endelig Lindved-Vejle, og der bliver flyttet en hel del kbm jord for at give plads til de fire spor.
- Det går rimeligt planmæssigt. Vi er vel cirka 50 timelønnede, en halv snes funktionærer på pladserne, som er fordelt på to pladser, dels sammen med hovedetreprenøren Strabac på dele af strækningen, og dels har vi selv en plads, fortæller projektleder Morten Rahbek. Og han melder om stor travlhed.
- Udviklingen går jo i retnig af, at tingene skal gå noget hurtige end tidligere, og det kræver en bedre planlægning. Førhen havde man måske to et halvt til tre år til en strækning, hvor man nu er nede på halvandet år, så det er klart at det stiller nogle andre krav til effektiviteten, siger han til Licitationen.
Han mener dog, at danskerne er kommet rigtigt godt efter det, når det handler om at være oppe i fart, når det gælder byggeriet af veje.
- Vinteren har som andre steder naturligvis sat sit præg på aktivitetsniveauet, men det kommer meget snart i gang igen, og så kommer det til at glide igen, siger han fortrøstningsfuldt til Licitationen.
Der er ikke mandet op i fuld styrke endnu, men der arbejder 35-40 entreprenørmaskiner i området, så der flyttes jord hver dag.
Planen er klar
Vejdirektoratet fortæller om projektet som følger:
Projektet omfatter anlæg dels af en 10 km udvidelse af motortrafikvejen Riis - Ølholm til motorvej (MV) og dels en ny motorvej fra Ølholm til Vejle Nord, samt udvidelse af E45 mellem tilslutning 59 og 60.
Linjen tager udgangspunkt i Riis - Ølholm strækningen umiddelbart vest for overføringen af Tørringvej/Ildvedvej og forløber herefter i østlig retning, nord om Hvolgård og Hvolgård Skov. Linjen følger overvejende terrænets kurver, dog med undtagelse af krydsningen med Sindbjerg/Ølholm Bæk, hvor motorvejen forventes overført på en cirka 90 m lang dalbro 10 - 12 m over dalbunden.
Linjen fortsætter mod sydøst, hvor den krydser eksisterende Rute 13/18, Viborg Hovedvej sydvest for Ølholm. Herfra forløber den mod syd parallelt med og øst for Viborg Hovedvej frem til skæring først med Skanderborgvej og lidt sydligere skæres rute 13 igen umiddelbart vest for Lindved. Motorvejen fortsætter mod syd, parallelt med og i en afstand af 300 - 350 m på vestsiden af Viborg Hovedvej, indtil den drejer mod øst nord om Hornstrup Mølleby og videre mod tilslutningen til E45.
Ved Langskov Kirke og Sindbjerg Kirke er linjen beliggende øst for eksisterende Viborg Hovedvej. Motorvejen er fortrinsvis nedgravet på strækningerne ved Ølholm, Lindved og Grejs. Linjens placering i passende afstand til det eksisterende vejnet giver god mulighed for landskabelig tilpasning. Samtidig er der større fleksibilitet i valg af horisontale og vertikale kurver og dermed også tydelige forbedringer af tracéet.