Et spadestik til 12 milliarder
Dobbeltprojekt skal ses både i internationalt og regionalt perspektiv, mener transportministeren
Den nye jernbane København-Ringsted og udvidelsen af den sydlige del af Køge Bugt Motorvejen fra seks til otte spor.
Banedanmark og Vejdirektoratet samarbejder tæt om de to projekter, som transportministeren mener skal ses både i et internationalt, i et lands- ogi et regionalt perspektiv.
- I det store internationale perspektiv så binder projekterne og efterfølgende Femern-forbindelsen Skandinavien sammen med Centraleuropa. Projekterne løser flaskehalse i landstrafikken og vil løse mange af de daglige problemer, som regionale og lokale pendlere har i trafikken. Når projekterne er færdige, har vi ikke løst alle problemer, men vi vil have skabt en mere fremkommelig hverdag, sagde Henrik Dam Kristensen, som håbede, at han som transportministere også kunne få lov til at klippe snorene.
Indtil videre har han i det lille år, han har været minister, kun klippet snore for projekter, som andre ministre har gravet i gang.
En historisk dag
Banedanmarks direktør, Jesper Hansen, kaldte det en historisk dag. Den ny jernbane langs motorvejene ud af København er sammen med signalprogrammet de vigtigste forudsætninger for at kunne udvikle jernbanen i fremtiden, sagde han.
- Det er den afgørende forudsætning for at gøre jernbanen mere attraktiv og gøre det muligt at indfri målsætningen om en fordobling af pendlertrafikken, sagde han.
Arbejde påvirker trafik
Vejdirektoratets direktør, Per Jacobsen, erkendte, at det ikke er helt oppe i de historiske højder at tage hul på endnu en udvidelse af Køge Bugt Motorvejen.
Men han understregede, at de ekstra spor vil hjælpe meget på fremkommeligheden på Danmarks mest trafikerede motorvej, og så erkendte han, at arbejdet vil påvirke trafikken på indfaldsvejene, ikke mindst tæt på København.
Jernbaneprojektet vil koste 10,4 mia. kroner, mens motorvejsudvidelsen mellem Greve Syd og Solrød Syd er sat til at koste cirka 1,5 mia. kroner.
Projekterne skal stå færdige i 2018, henholdsvis 2016. Der er så småt smugstartet på begge projekter.
Projekterne
Den nye jernbane København-Ringsted består af 60 km dobbeltspor, hvor der på visse strækninger kan køres med op til 250 km/timen. Den åbner i 2018.
Motorvejsudvidelsen mellem Greve Syd og Solrød Syd er en strækning på otte km. Vejen udvides fra seks til otte spor og åbner i 2016.