23948sdkhjf

Spadestik til højhastighedsbanen

M.J. Eriksson-Züblin fik hjælp til de første spadestik til kæmpeentreprise på København-Ringsted jernbanen
Voksne mænd og en voksen kvinde blev til legesyge børn, og det lette kontoroutfit var for en stund byttet ud med sikkerhedssko, hjelm og selvlysende veste, da et par ledende medarbejdere fra Banedanmark og en viceborgmester onsdag fik mulighed for med store gravemaskiner at tage første spadestik til en af de helt store entrepriser i arbejdet med at skabe højhastighedsjernbanen mellem København og Ringsted.

Anlægschef Jette Aagaard fra Banedanmark og 2. viceborgmester Claus Redder Madsen fra Solrød Kommune tog første spadestik i Jersie Mose til en i alt 18 km lang entreprise gennem fire kommuner, inden jernbaneprojektets kontraktchef Niels Sørensen kørte den første opgave jord væk i en dumper - alle dog heldigvis udstyret med behørig assistance fra duelige fagfolk.

Det første spadestik var markeringen af startskud til en entreprise, der både i længde og økonomi er blandt de allerstørste i hele København-Ringsted jernbaneprojektet. Det er et joint venture mellem M.J. Eriksson A/S og Züblin A/S, der med et bud på 562 mio. kroner skal udføre den store opgave frem til 2016.

Forud for tidsplanen

Der er tale om en design-and-build kontrakt, hvor entreprøneren har haft stor indflydelse på, hvorledes eksempelvis konstruktioner skal designes.

- Vi har haft et godt samarbejde med entreprenørerne, der har leveret en overbevisende fremlægning af, hvordan man vil gribe entreprisen an, så det er med en god og tryg fornemmelse, at vi sætter arbejdet i gang, siger anlægschef Jette Aagaard.

Også projektdirektør Rolf Chr. Nielsen fra M.J. Eriksson, der er pennefører i joint venture-selskabet, har en god fornemmelse.

- Vi er et par måneder forud for tidsplanen, blandt andet fordi vi i planlægningsfasen har delt den lange strækning op i flere bidder, så områder med mosejord som her ved Jersie Mose får mulighed for at sætte sig, siger han.

Supplerer hinanden

Rolf Chr. Nielsen mener, at J.M. Eriksson og Züblin supplerer hinanden godt og har vist det i praksis, blandt andet ved det igangværende arbejde for Vejdirektoratet med udvidelse af Køge Bugt-motorvejen.

- Züblin har sin spidskompetencer ved betonkonstruktioner og ikke mindst de tunge af slagsen, mens vores kerneaktiviteter er anlægsarbejde med vej, kloak, vandledninger, dæmningsarbejde og spuns. Ved at vi udnytter vores fælles kompetencer behøver vi ikke at benytte underentreprenører, siger han.

De to entreprenørvirksomheder er i øvrigt også i fællesskab med i kampen om den sidste store kontrakt på København-Ringsted projektet, entreprisen TP 50 mellem Køge og Ringsted. Her vælges entreprenør lige før påske.

Den netop igangsatte entreprise strækker sig fra Ishøj og gennem Greve og Solrød kommuner til Køge over en strækning på 18 km. Den består af 60 store og små konstruktioner som broer, dæmninger, støttevægge, faunapassager og veje.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094