Storstrømsbro skiller vandene
Socialdemokraternes model betyder i praksis, at der bliver fire milliarder kroner færre til en lang række andre infrastrukturprojekter rundt om i landet - projekter der allerede er besluttet, og som der er hårdt brug for. Venstres betalingsmodel betyder en klar forlængelse af tilbagebetalingsperioden for Femernprojektet, så lang at man med rette må spørge, om ikke der er risiko for, at projektet lider rentedøden, hvorefter de danske skatteydere må finansiere en enorm regning.
Kun én ting står fast - en ny Storstrømsbro er nødvendig, hvis godspotentialet for Femernforbindelsen skal udnyttes. Samtidig åbner en ny bro for, at tog kan passere med meget større hastigheder. Dermed må man også spørge, hvornår politikerne erkender, at det er direkte tåbeligt at sende passager- og godstog fra Køge over Ringsted og Næstved til Storstrømsbroen, når en ny jernbane direkte ned over Sydsjælland kunne spare adskillige kilometers kørsel ad jernbanen. Det er faktisk kun at trække en direkte streg på kortet mellem Køge og Vordingborg, så er linieføringen klaret.
Dansk Byggeris idé om brugerbetaling for at passere en ny Storstrømsbro kan umiddelbart virke sympatisk, men hvis det skal suppleres med, at bilisterne skal betale for at køre ove Farøbroerne, må kæden været hoppet af inde i Nørre Voldgade. Bilisterne har allerede mere end betalt for Farøbroerne og skal selvfølgelig ikke betale igen. Det farligste ved Dansk Byggeris forslag er dog, at man giver regeringen gode ideer til, hvordan nye afgifter kan opkræves på billisterne. Det næste bliver vel et forslag om afgift for at passere Langebro, Sjællandsbroen og Knippelsbro i København, eller hvad med Lillebæltsbroerne?
Danske bilister er allerede i dag politikernes foretrukne økonomiske malkekvæg. Problemet er, at malkekøer kan udpines. Også de økonomiske.