Brugerbetaling er et alternativ
Danske Anlægsentreprenører foreslår en finansiering af den nye storstrømsforbindelse, baseret på brugerbetaling
Regeringen vil finansiere den nye Storstrømsbro via midlerne i Infrastrukturfonden, mens Venstre og Dansk Folkeparti mener, at den nye bro skal være en del af Femernprojektet.
Transportministeriet har derfor fået Femern A/S til at analysere konsekvenserne af at finansiere Storstrømsbroen via taksterne på Femernforbindelsen.
Øget risiko
- Man skal naturligvis tage det alvorligt, når Femern A/S peger på en øget risiko for Femernprojektet på grund af længere tilbagebetalingstid, hvis bilisterne på Femern skal betale for Storstrømsbroen, men der er også andre muligheder end at tage pengene fra Infrastrukturfonden og dermed andre vigtige infrastrukturprojekter, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.
Femern A/S forudsætter i sine beregninger at bilisterne på Femern skal betale 60 kroner mere for en passage, hvis Femernprojektet skal finansiere Storstrømsbroen.
Det medfører, at tilbagebetalingstiden for det samlede projekt øges fra 39 år til 45 eller 53 år alt efter, hvilke risikoelementer der indregnes.
Også på Farøbroerne
- I Danske Anlægsentreprenører synes vi, at det er lidt underligt, at man ikke har en betalingsløsning på Storstrømsbroen med inde i billedet. Så vil man kunne lade tog og biler på Storstrømsbroen betale for den nye bro. Den mulighed mener vi bør med i overvejelserne, selv om det muligvis også medfører brugerbetaling på Farøbroerne, siger Niels Nielsen.
Storstrømsbroen har en vigtig rolle for mobiliteten af arbejdskraften i lokalområdet og for det lokale erhvervsliv.
- Vi er helt opmærksomme på, at brugerbetaling på Storstrømsbroen og eventuelt på Farøbroerne skal tage hensyn til den lokale arbejdskrafts mobilitet og det lokale erhvervsliv, men det problem kan man nok også løse. I København har man beboerlicenser til parkering i den indre by, og på samme måde kan man måske have særlige licenser i lokalområdet ved den nye Storstrømsbro, siger Niels Nielsen.