Finansiering skaber strid
Socialdemokraterne er bekymrede over udsigten til, at Venstres krav om finansiering af ny Storstrømsforbindelse vil kræve, at hele aftalen åbnes påny. Venstre afviser bekymringerne
Lennart Damsbo-Andersen er bekymret for, at skal Storstrømsbroen ind i Femernbudgettet, skal hele forliget om Østersøforbindelsen genåbnes:
- Så vil tyskerne igen komme med krav om nye spørgsmål og undersøgelser, og det vil udskyde Femernprojektet yderligere ud over de to gange, det allerede er udskudt. Det vil få beskæftigelsesmæssige konsekvenser for hele regionen med Sydsjælland og Lolland-Falster. Det kan vi ikke holde til. Vi har tvingende brug for arbejdspladserne, siger Lennart Damsbo-Andersen, der heller ikke støtter et forslag fra Dansk Byggeri om brugerbetaling for at passere både den nye Storstrømsbro og de eksisterende Farøbroer.
- Pengene er der, og så må motorvejene i Jylland vente. At indføre brugerbetaling på Farøbroerne vil være at indføre betaling med tilbagevirkende kraft. Forbindelsen er allerede betalt via vores skatter. Brugerbetaling på en ny Storstrømsbro vil være forkert, fordi der allerede findes en bro, som man har kunnet passere gratis, siger Lennart Damsbo-Andersen til Licitationen.
Afvisning
Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen afviser kritikken fra Socialdemokraterne.
- Vi skal have bygget en ny Storstrømsbro, men vi er uenige med regeringen om finansieringen. Regeringen vil lade Storstrømsbroen finansiere af Infrastrukturfonden, men Venstre ser Storstrømsprojektet som en meget tæt forbundet del af Femernprojektet. De er hinandens forudsætninger, og derfor skal de finansieres sammen. Det er jo også Femernprojektet, der finansierer opgraderingen og elektrificeringen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby, forklarer Kristian Pihl Lorentzen.
Ikke meget at gøre med
Han understreger, at en række andre vigtige projekter rundt om i landet skal finansieres af Infrastrukturfonden, herunder fast forbindelse over/under Roskilde Fjord ved Frederikssund, færdiggørelse af Køge Bugt Motorvejen og færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen.
- Bruger regeringen fire mia. kroner fra infrastrukturfonden til en Storstrømsbro, vil der ikke være meget at gøre godt med til andre projekter rundt om i landet, siger Venstres trafikpolitiske ordfører.
- Han afviser i øvrigt ligesom Socialdemokraterne forslaget om brugerbetaling på både den nye bro og Farøbroerne:
- V i skal passe på med ikke at indføre brugerbetaling for mange steder. Det hæmmer mobiliteten, og det er lokal trafik, der skal passere en ny Storstrømsbro. Det vil heller ikke forsinke Femernprojektet yderligere, hvis vi skal finansiere en Storstrømsbro, der vil gavne hele projektet, idet der kan køres med 200 kilometer i timen på jernbanen over en dobbeltsporet bro, slutter Kristian Pihl Lorentzen.